Hjelp til gruppeinndeling av elever på kurs

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kensol
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 11/04-2011 09:00

Hei

Prøver meg på denne tråden, jeg vet ikke helt hvilket nivå dette spørsmålet ligger på.

Jeg trenger å finne en formel (for å lage et lite dataprogram) som skal fordele deltakere på grupper på et kurs jeg holder (i noe helt annet enn matematikk)

Forutsetningene er:

Det er alltid 12 kursdeltakere. De jobber med oppgaver i grupper på 3 (4 grupper). De skal jobbe med fire oppgaver i løpet av kurset. En av gruppemedlemmene skal fremføre oppgaveresultatet.

Jeg ønsker at gruppene skal ha unik sammensetning alle fire gangene, og i løpet av de fire gruppeoppgavene skal alle 12 ha en fremføring.

Kan noen hjelpe med en formel for dette? Er det i det hele tatt mulig med 12 deltakere?
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

Det er altså 4 grupper og 4 oppgaver = tilsammen 16 forskjellige grupper gjennom kurset?

Og ingen skal være på samme gruppe flere ganger?

Kan iallfall fortelle deg at det er mulig! Men hvordan lage en formel for dette.. hmm. Trenger mer tenketid.

Det vil finnes flere mulige kombinasjoner. Vil du ha et program som finner en tilfeldig fordeling, eller kunne man hatt et fast plasseringssystem?

Dessuten, det blir jo tilsammen 16 oppgavefremføringer. Så noen av deltakerne må fremføre flere ganger, eller?
kensol
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 11/04-2011 09:00

16 grupper ja. Ingen på samme gruppe flere ganger. Fire må fremføre to ganger, men det er akseptabelt, så lenge gruppene alltid er nye, det er det viktige.

Fordelingen skal være tilfeldig.

Supert at du ser på dette!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Min logikk for at dette ikke går =) Godt mulig det er feil, men vi prøver oss.

Første gang vi velger

[tex] 12 \cdot 11 \cdot 10 \cdot 9 [/tex] Gruppe 1
[tex] 8 \cdot 7 \cdot 6 \cdot 5[/tex] Gruooe 2

Andre gang vi velger

[tex] 12 \cdot 9 \cdot 6 \cdot 3 [/tex] Gruppe 1
[tex] 0 \cdot 0 \cdot 0 \cdot 0 [/tex] Gruppe 2


Her antar jeg at ingen skal noensinne være på gruppe med noen som de allerede har vært på gruppe med.

Men med bare tilfeldige grupper så er vel dette rimelig lett å få til. Altså at det eneste vi passer oss for er at vi har helt nøyaktig samme gruppe to ganger.
--------------------------------

"Løsningen" ovenfor følger denne logikken. Vi skal sette sammen første gruppen første gang. Da har vi 12 personer å velge mellom, nestegang har vi 11, så har vi 10 osv. Siden vi har trukket en person. Slik fortsetter det også med neste gruppe. Siste gruppen blir satt sammen av de gjennværende elevene.

Neste gang vi velger har vi fortsatt 12 elever å velge blant. Men når vi har valgt denne eleven må vi trekke fra 3 elever. Fordi disse tre har eleven vært på gruppe med fra før. Slik fortsetter trekningen. Til slutt står vi igjen med 0 elever som man ikke har vært på gruppe med, og dermed må man trekke en elev som man har vært på gruppe med.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

Jeg mener at det er mulig, og her er et eksempel:

Kaller de tolv deltakerne for bokstavene A til L.

1. oppgaverunde:
ABC [tex] \ \ \ [/tex] DEF [tex] \ \ \ [/tex] GHI [tex] \ \ \ [/tex] JKL

2. oppgaverunde:
ADG [tex] \ \ \ [/tex] BHK [tex] \ \ \ [/tex] CFL [tex] \ \ \ [/tex] EIJ

3. oppgaverunde:
AEH [tex] \ \ \ [/tex] BDL [tex] \ \ \ [/tex] CGJ [tex] \ \ \ [/tex] FIK

4. oppgaverunde:
AIL [tex] \ \ \ [/tex] BFJ [tex] \ \ \ [/tex] CDH [tex] \ \ \ [/tex] EGK

Men dette er jo bare ett eksempel! Hvordan lage en formel for å lage et slikt oppsett generelt?
Svar