Spørsmål angående svaret til en integrasjonsoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

Image

[tex]$$\int {\left( {{{{3 \over 5}} \over {x - 3}} + {{{2 \over 5}} \over {x + 2}}} \right)} dx$$[/tex]

Vi tar en nærmere titt på fasitsvaret. Løser de brudne brøkene og setter konstanten utenfor.

[tex]$$3\int {{1 \over {5\left( {x - 3} \right)}}} dx + 2\int {{1 \over {5\left( {x + 2} \right)}}} dx$$[/tex]

[tex]$$3\int {{1 \over {5x - 15}}} dx + 2\int {{1 \over {5x + 10}}} dx$$[/tex]

[tex]$$3 \cdot {1 \over 5}\ln \left| {5x - 15} \right| + 2 \cdot {1 \over 5}\ln \left| {5x + 10} \right| + C$$[/tex]

[tex]$$\underline {{3 \over 5}\ln \left| {5x - 15} \right| + {2 \over 5}\ln \left| {5x + 10} \right| + C} $$[/tex]

[tex]$${3 \over 5}\ln \left| {5x - 15} \right| + {2 \over 5}\ln \left| {5x + 10} \right| + C \: \ne\: {3 \over 5}\ln \left| {x - 3} \right| + {2 \over 5}\ln \left| {x + 2} \right| + C$$[/tex]

Jeg er ganske sikker på at det ikke er gjort noen matematiske feil her, så hva er grunnen til at uttrykkene får forskjellige verdier når jeg legger dem inn på kalkulatoren?

Det betyr kanskje at man ikke skal selge bjørneskinnet før bjørnen er skut... :P
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

[tex] \frac{3}{5}\ln \left| {5x - 15} \right| + \frac{2}{5}\ln \left| {5x + 10} \right| + C [/tex]

[tex] \frac{3}{5}\ln \left| {5\left( {x - 3} \right)} \right| + \frac{2}{5}\ln \left| {5\left( {x + 2} \right)} \right| + C [/tex]

[tex] \left( {\frac{3}{5}\ln \left| {\left( {x - 3} \right)} \right| + \frac{3}{5}\ln \left( 5 \right)} \right) + \left( {\frac{2}{5}\ln \left| {\left( {x + 2} \right)} \right| + \frac{2}{5}\ln \left( 5 \right)} \right) + C[/tex]

[tex] \frac{3}{5}\ln \left| {x - 3} \right| + \frac{2}{5}\ln \left| {x + 2} \right| + D [/tex]

[tex]\frac{1}{5}\left( {3\ln \left| {x - 3} \right| + 2\ln \left| {x + 2} \right|} \right) + D [/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

Nebuchadnezzar wrote:[tex] \frac{3}{5}\ln \left| {5x - 15} \right| + \frac{2}{5}\ln \left| {5x + 10} \right| + C [/tex]

[tex] \frac{3}{5}\ln \left| {5\left( {x - 3} \right)} \right| + \frac{2}{5}\ln \left| {5\left( {x + 2} \right)} \right| + C [/tex]

[tex] \left( {\frac{3}{5}\ln \left| {\left( {x - 3} \right)} \right| + \frac{3}{5}\ln \left( 5 \right)} \right) + \left( {\frac{2}{5}\ln \left| {\left( {x + 2} \right)} \right| + \frac{2}{5}\ln \left( 5 \right)} \right) + C[/tex]

[tex] \frac{3}{5}\ln \left| {x - 3} \right| + \frac{2}{5}\ln \left| {x + 2} \right| + D [/tex]

[tex]\frac{1}{5}\left( {3\ln \left| {x - 3} \right| + 2\ln \left| {x + 2} \right|} \right) + D [/tex]
Mellom 3 og 4 linje mister du disse: [tex]$${{3 \over 5}\ln \left( 5 \right)}$$[/tex] og [tex]$${{2 \over 5}\ln \left( 5 \right)}$$[/tex]

Eller vent litt, tviler på Nebuchadnezzar "mister" uttrykk... Hva har du gjort med dem?

Jeg ser du har skiftet ut C til D. Har det noe med saken å gjøre? :shock:
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Markonan
Euclid
Euclid
Posts: 2136
Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo

De er alle konstanter, så C + ln-uttrykkene dine = D.
Capicche? :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

Markonan wrote:De er alle konstanter, så C + ln-uttrykkene dine = D.
Capicche? :)
Capiche: 1940s slang, from It. capisci? "do you understand?" (also coppish, kabish, capeesh, etc.).

Certo, come un pesce! (klart som en fisk) :D

Takk
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply