Hypergeometrisk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
olel
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 30/09-2009 14:37

Noen som kan fortelle hva ordet hypergeometrisk betyr? Jeg er ikke ute etter en forklaring på en formel eller noe sånt, men hva som er logikken bak selve ordet hypergeometrisk.
Integralen
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 525
Registrert: 03/10-2010 00:32

Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Jeg vet ikke helt akkurat hva ordet kommer fra, men det følgende er det jeg ville gjettet på: en geometrisk følge er en følge der kvotienten mellom to påfølgende ledd er konstant, dvs en følge der ledd [tex]n[/tex] er på formen [tex] a k^n[/tex]. Fakultetsfunksjonen [tex]n![/tex] vokser for tilstrekkelig store [tex]n[/tex] raskere enn eksponentialfunksjonen [tex] a \cdot k^n[/tex], så en kan, gjetter jeg på, si at den er 'over geometrisk', og altså kalle ting der fakultetsfunksjonen er sentral for hypergeometrisk.

I den hypergeometriske fordelingen har du en hel haug med binomialkoeffisienter, og altså en hel haug med fakulteter, så konklusjonen jeg vil ende opp med er at logikken bak ordet hypergeometrisk godt kan tenkes å ha noe med fakultetsfunksjonen å gjøre. Det ble kanskje litt søkt, men jeg har dessverre ikke noen annen forklaring - håper andre kan komme med noe mer tilfredsstillende.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Har selv lurt på dette, så hvis noen vet svaret, vennligst kommenter!
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det virker som en hypergeometrisk rekke er definert som en rekke der forholdet mellom etterfølgende ledd er gitt ved en rasjonal funksjon.

[tex]\frac{a_{n+1}}{a_n}=\frac{P(n)}{Q(n)}[/tex]

der [tex]P(n)[/tex] og [tex]Q(n)[/tex] er polynomer.
Svar