Jeg ønsker å plotte dette i matlab på en så enkel som mulig måte for å visualisere rekkebildet. Hvordan går jeg frem?
1 0 2 x = 0
1 3 11 y = 0
-4 2 0 z = 0
Plotte plan i Matlab
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hvis jeg har tenkt riktig...
Fiklet litt med det, men hadde litt problemer med matlab så jeg fikk ikke laget et ordentlig plot. Jeg startet med:
og dette ga meg følgende plot:

Du kan zoome inn på området du er interessert i med kommandoen:
og du kan rotere på den og lage fargene gjennomsiktig etc. Hvis du skal lagre figuren kan du bruke kommandoen
Slik jeg forstod det var det noe lignende dette du var ute etter, og da har du et greit utgangspunkt.
Fiklet litt med det, men hadde litt problemer med matlab så jeg fikk ikke laget et ordentlig plot. Jeg startet med:
Code: Select all
[y,z] = meshgrid(-2:0.1:2);
x1 = -2.*z;
x2 = -3.*y - 11.*z;
x3 = 0.5.*y;
figure
surf(y,z,x1,'FaceColor','red')
hold on
surf(y,z,x2,'FaceColor','blue')
surf(y,z,x3,'FaceColor','yellow')

Du kan zoome inn på området du er interessert i med kommandoen:
Code: Select all
axis([xmin xmax ymin ymax zmin zmax])
Code: Select all
print -dpng filnavn
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Hmm, du sier noe der.
Alle radene er lineært uavhengige, og det betyr vel at nullrommet til denne matrisen bare er nullvektoren? Dette får meg til å tro at jeg kanskje var litt kjapp med å plotte.
Fra matrisemultiplikasjonen:
[tex]\begin{bmatrix}1 & 0 & 2\\1 & 3 & 11\\ -4 & 2 & 0\end{bmatrix}\begin{bmatrix}x\\ y\\ z\end{bmatrix} \;=\; \begin{bmatrix}0\\0\\0\end{bmatrix}\;\;\Longrightarrow[/tex]
[tex]\begin{matrix}x & && + & 2z &=& 0\\ x &+& 3y &+& 11z &=& 0\\-4x &+& 2y&+&0 &=& 0\end{matrix}\;\;\Longrightarrow[/tex]
[tex]\begin{matrix}x &=& &-& 2z\\ x &=& -3y &-& 11z\\ x &=& 0.5y && \end{matrix}[/tex]
Det var disse funksjonene jeg plottet.
Jeg har nok tenkt feil her et eller annet sted. Kanskje noen andre klarer å se hva, jeg har ikke tid til å se på dette akkurat nå.
Code: Select all
>> A = [1 0 2; 1 3 11; -4 2 0]
A =
1 0 2
1 3 11
-4 2 0
>> null = zeros(3,1)
null =
0
0
0
>> Aaug = [A null]
Aaug =
1 0 2 0
1 3 11 0
-4 2 0 0
>> rref(Aaug)
ans =
1 0 0 0
0 1 0 0
0 0 1 0
Fra matrisemultiplikasjonen:
[tex]\begin{bmatrix}1 & 0 & 2\\1 & 3 & 11\\ -4 & 2 & 0\end{bmatrix}\begin{bmatrix}x\\ y\\ z\end{bmatrix} \;=\; \begin{bmatrix}0\\0\\0\end{bmatrix}\;\;\Longrightarrow[/tex]
[tex]\begin{matrix}x & && + & 2z &=& 0\\ x &+& 3y &+& 11z &=& 0\\-4x &+& 2y&+&0 &=& 0\end{matrix}\;\;\Longrightarrow[/tex]
[tex]\begin{matrix}x &=& &-& 2z\\ x &=& -3y &-& 11z\\ x &=& 0.5y && \end{matrix}[/tex]
Det var disse funksjonene jeg plottet.
Jeg har nok tenkt feil her et eller annet sted. Kanskje noen andre klarer å se hva, jeg har ikke tid til å se på dette akkurat nå.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Jeg har nå regnet videre på en LITT annen oppgave som er gitt slik:
1 0 2 x = 0
1 3 11 y= 0
-3 2 0 z = 0
Mitt svar:
Kolonnevektorene blir slik:
U=(1,1,-3)
V=(0,3,2)
W=(2,11,0)
U x V= 11i, -2j, 3k
Skalarproduktet mellom W (U x V) = 0
Da blir vel konklusjonen at systemet kan ha uendelig mange løsninger?
Er det planene som dannes av kolonnevektorene som i motsetning til rekkebildet forteller om systemet har uendelig mange løsninger?
1 0 2 x = 0
1 3 11 y= 0
-3 2 0 z = 0
Mitt svar:
Kolonnevektorene blir slik:
U=(1,1,-3)
V=(0,3,2)
W=(2,11,0)
U x V= 11i, -2j, 3k
Skalarproduktet mellom W (U x V) = 0
Da blir vel konklusjonen at systemet kan ha uendelig mange løsninger?
Er det planene som dannes av kolonnevektorene som i motsetning til rekkebildet forteller om systemet har uendelig mange løsninger?
Lineært avhengige kolonnevektorer kan gi uendelig mange løsnnger ja. Har du tre lineært uavhengige kolonnevektorer for A vil ligningen Ax=0 ha kun én løsning, siden A dermed er invertibel: x=A^(-1)Ax=A^(-1)0=0BjarneH wrote:Jeg har nå regnet videre på en LITT annen oppgave som er gitt slik:
1 0 2 x = 0
1 3 11 y= 0
-3 2 0 z = 0
Mitt svar:
Kolonnevektorene blir slik:
U=(1,1,-3)
V=(0,3,2)
W=(2,11,0)
U x V= 11i, -2j, 3k
Skalarproduktet mellom W (U x V) = 0
Da blir vel konklusjonen at systemet kan ha uendelig mange løsninger?
Er det planene som dannes av kolonnevektorene som i motsetning til rekkebildet forteller om systemet har uendelig mange løsninger?
Last edited by Gustav on 18/04-2011 14:37, edited 2 times in total.
Ok, kan du visualisere dette igjennom å se på om planene krysser hverandre eller går paralellt?plutarco wrote:Lineært avhengige kolonnevektorer kan gi uendelig mange løsnnger ja.BjarneH wrote:Jeg har nå regnet videre på en LITT annen oppgave som er gitt slik:
1 0 2 x = 0
1 3 11 y= 0
-3 2 0 z = 0
Mitt svar:
Kolonnevektorene blir slik:
U=(1,1,-3)
V=(0,3,2)
W=(2,11,0)
U x V= 11i, -2j, 3k
Skalarproduktet mellom W (U x V) = 0
Da blir vel konklusjonen at systemet kan ha uendelig mange løsninger?
Er det planene som dannes av kolonnevektorene som i motsetning til rekkebildet forteller om systemet har uendelig mange løsninger?
En måte å se det på er å skrive [tex]A=[\vec{v_1}\, \vec{v_2}\, \vec{v_3}][/tex] der [tex]\vec{v_i}[/tex] er kolonnevektorene til A.
Ligningen [tex]Ax=0[/tex] kan da skrives [tex]x_1\vec{v_1}+x_2\vec{v_2}+x_3\vec{v_3}=0[/tex].
Dersom f.eks. [tex]\vec{v_1}=-\vec{v_2}[/tex] er disse to vektorene lineært avhengige og vi får uendelig mange løsninger: [tex]x_1=x_2=c[/tex] og [tex]x_3=0[/tex] for alle mulige reelle [tex]c[/tex].
Ligningen [tex]Ax=0[/tex] kan da skrives [tex]x_1\vec{v_1}+x_2\vec{v_2}+x_3\vec{v_3}=0[/tex].
Dersom f.eks. [tex]\vec{v_1}=-\vec{v_2}[/tex] er disse to vektorene lineært avhengige og vi får uendelig mange løsninger: [tex]x_1=x_2=c[/tex] og [tex]x_3=0[/tex] for alle mulige reelle [tex]c[/tex].
Selv om det ikke ser sånn ut, så krysser planene i det første bildet kun i et punkt, og det er origo, så alt stemmer.
Enklere å se om man plotter to av planene først, som skjærer hverandre langs en linje, og så legge til det tredje planet i et annet bilde. Det gule planet har en brattere stigning enn linjen, så linjen "skyter" gjennom planet i et eneste punkt, og dette punktet er origo.


For bedre sammenligning kan du åpne bildene i egne faner/tabs i nettleseren og hoppe frem og tilbake.
http://i55.tinypic.com/2vmiwk8.png
http://i56.tinypic.com/j7dg07.png
Enklere å se om man plotter to av planene først, som skjærer hverandre langs en linje, og så legge til det tredje planet i et annet bilde. Det gule planet har en brattere stigning enn linjen, så linjen "skyter" gjennom planet i et eneste punkt, og dette punktet er origo.



For bedre sammenligning kan du åpne bildene i egne faner/tabs i nettleseren og hoppe frem og tilbake.
http://i55.tinypic.com/2vmiwk8.png
http://i56.tinypic.com/j7dg07.png
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Veldig bra! Hva er koden du bruker for å fremstille disse plottene i matlab?Markonan wrote:Selv om det ikke ser sånn ut, så krysser planene i det første bildet kun i et punkt, og det er origo, så alt stemmer.
For bedre sammenligning kan du åpne bildene i egne faner/tabs i nettleseren og hoppe frem og tilbake.
http://i55.tinypic.com/2vmiwk8.png
http://i56.tinypic.com/j7dg07.png
Forøvrig så ser jeg at du bruker rref i koden over. Denne har jeg også selv brukt, men når jeg etterpå forsøker å kjøre rrefmovie for å vise hvert steg, så fungerer ikke denne kommandoen uansett hva jeg gjør.
Dett skriver jeg:
Code: Select all
>> A = [1 0 2; 1 3 11; -4 2 0]
A =
1 0 2
1 3 11
-4 2 0
>> rref(A)
ans =
1 0 0
0 1 0
0 0 1
>> rrefmovie(A)
??? Undefined function or method 'rrefmovie' for input arguments of type 'double'.
Lagrer plottene som "bilde001.png" og "bilde002.png":
rrefmovie-funksjonen ser ikke ut til å være en del av standardpakken til matlab. I hvert fall fikk ikke jeg kjørt den selv, men jeg fant den her:
http://www.soe.ucsc.edu/classes/ams010/ ... refmovie.m
Bare å lagre denne filen i den aktive mappen, så får du kjørt den. Kjekt program forresten!
Code: Select all
[y,z] = meshgrid(-0.01:0.001:0.01);
x1 = -2.*z;
x2 = -3.*y - 11.*z;
x3 = 0.5.*y;
figure
surf(y,z,x1,'FaceColor','red')
hold on
surf(y,z,x2,'FaceColor','blue')
axis([-0.015 0.015 -0.015 0.015 -0.015 0.015])
campos([-0.1370 -0.1785 0.1299])
print -dpng bilde001
surf(y,z,x3,'FaceColor','yellow')
print -dpng bilde002
http://www.soe.ucsc.edu/classes/ams010/ ... refmovie.m
Bare å lagre denne filen i den aktive mappen, så får du kjørt den. Kjekt program forresten!

Code: Select all
Original matrix
A =
1 0 2
1 3 11
-4 2 0
Press any key to continue. . .
swap rows 1 and 3
A =
-4 2 0
1 3 11
1 0 2
Press any key to continue. . .
pivot = A(1,1)
A =
1 -1/2 0
1 3 11
1 0 2
Press any key to continue. . .
eliminate in column 1
A =
1 -1/2 0
1 3 11
1 0 2
Press any key to continue. . .
A =
1 -1/2 0
0 7/2 11
1 0 2
A =
1 -1/2 0
0 7/2 11
0 1/2 2
Press any key to continue. . .
pivot = A(2,2)
A =
1 -1/2 0
0 1 22/7
0 1/2 2
Press any key to continue. . .
eliminate in column 2
A =
1 -1/2 0
0 1 22/7
0 1/2 2
Press any key to continue. . .
A =
1 0 11/7
0 1 22/7
0 1/2 2
A =
1 0 11/7
0 1 22/7
0 0 3/7
Press any key to continue. . .
pivot = A(3,3)
A =
1 0 11/7
0 1 22/7
0 0 1
Press any key to continue. . .
eliminate in column 3
A =
1 0 11/7
0 1 22/7
0 0 1
Press any key to continue. . .
A =
1 0 0
0 1 22/7
0 0 1
A =
1 0 0
0 1 0
0 0 1
Press any key to continue. . .
>>
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu