Jeg syntes det er gøy å definere en algoritme som forhåpentligvis skal løse problemet, og deretter følge planen og se om det funker.

Mvh Daniel, som beveger seg fra matte-hat til matte-elsk.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Et par mot-eksempler: Bevisene til Borsuk-Ulam, Brouwers fikspunkt-teorem, at det finnes irrasjonelle tall. Alle disse er eksistensbevis, men bruker motsigelse som "teknikk".F.eks er de aller fleste eksistensbevis (som ikke avhenger av utvalgsaksiomet) rent algoritmiske.
Svaret er nei. Hilbert's tiende problem stilte nettopp det spørsmålet om Diofantiske ligninger (ligninger med heltallsløsninger). (http://en.wikipedia.org/wiki/Hilbert's_problems) Det er bevist at det ikke finnes noen generell algoritme for å løse en generell Diofantisk ligning (sånn omtrent).Er alle matte-problemer algoritmiske? Dvs, kan de løses ved å presist definere stegene for løsningen?
Vel, strengt tatt vil jeg ikke si at beviset for at det finnes irrasjonelle tall ikke er algoritmisk. La oss ta f.eks kvadratroten av 2. Man viser først at x^2-2 = 0 har en løsning. Hvis man tar utgangspunkt i definisjonen av reelle tall som ekvivalensklasser av konvergerende rasjonale følger vil et eksistensbevis være å nettopp finne en slik følge. Det vil jeg kalle algoritmisk. Når man deretter viser at tallet er irrasjonalt så er man ikke lenger inne på et eksistensbevis, men et bevis angående egenskapene til et tall man allerede har funnet. At man bruker motsigelse som teknikk angående dette er i og for seg naturlig ettersom irrasjonalitet er en negativ egenskap, i den forstand at et reellt tall er definert som irrasjonalt dersom det ikke er rasjonalt.FredrikM wrote:Et par mot-eksempler: Bevisene til Borsuk-Ulam, Brouwers fikspunkt-teorem, at det finnes irrasjonelle tall. Alle disse er eksistensbevis, men bruker motsigelse som "teknikk".F.eks er de aller fleste eksistensbevis (som ikke avhenger av utvalgsaksiomet) rent algoritmiske.
FraThere is no generally accepted definition of algorithm.
Det var dette jeg tenkte på. Når så mange bevis bruker resultater fra tidligere bevis mener jeg at det ikke helt kvalifiserer til denne typen algoritme. Tenkte spesielt på situasjoner der man bruker et resultat fra et helt annet felt, som hender av og til.But most agree that algorithm has something to do with defining generalized processes