Hei,
Lurer på om det var mulig å finne topp,-bunnpunkt og vendepunkt på eksponentialfunksjoner i Geogebra?
Feks. [tex]4x^2 \cdot e^-^x [/tex]
Geogebra, eksponential funktion
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
ja?
For nullpunkt er det jo bare å velge skjæringspunkt i menyen også trykke på grafen.
For topp bunn og saddelpunkt så skriver man jo bare
deriver(funksjonen din) eller f'(x)
Så finner man nullpunktene til denne
f''(x) for vendepunkt
Letteste jeg vet om og det er lett.
For nullpunkt er det jo bare å velge skjæringspunkt i menyen også trykke på grafen.
For topp bunn og saddelpunkt så skriver man jo bare
deriver(funksjonen din) eller f'(x)
Så finner man nullpunktene til denne
f''(x) for vendepunkt
Letteste jeg vet om og det er lett.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Ja, enig, men er det mulig å finne dem grafisk UTEN og regne det ut. For ser ut som geogebra bare klarer å finne topp,-bunnpunkt og vendepunkt når det er et polynom i bilde.Nebuchadnezzar wrote:ja?
For topp bunn og saddelpunkt så skriver man jo bare
deriver(funksjonen din) eller f'(x)
Så finner man nullpunktene til denne
f''(x) for vendepunkt
Letteste jeg vet om og det er lett.
Mathematics are well and good, but nature keeps dragging us around by the nose. ~Albert Einstein
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Skriver man f'(x) får man jo opp GRAFEN til den deriverte av f(x) og ved å se hvor denne skjærer x-aksen gjør man jo GRAFISK
Så kan man jo bare ta en normal gjennom dette punktet , vise f(x) og se hvor normalen og f(x) skjærer.
Dette er en GRAFISK løsning.
Men ja forstår hva du mener geogebra klarer kun å finne topp og bunnpunkter DIREKTE til polynomfunksjoner. Men syntes den andre metoden er særdeles rask og.
Så kan man jo bare ta en normal gjennom dette punktet , vise f(x) og se hvor normalen og f(x) skjærer.
Dette er en GRAFISK løsning.
Men ja forstår hva du mener geogebra klarer kun å finne topp og bunnpunkter DIREKTE til polynomfunksjoner. Men syntes den andre metoden er særdeles rask og.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk