Fant en gammel eksamensoppgave som jeg har undret litt på. Håper noen kan hjelpe meg litt på vei med denne oppgaven, trenger nok bare en liten vekker før jeg husker det.
Et fotballag har gjennomført en spørreundersøkelse om mulig ballbinge med sine 240 medlemmer. 130 av disse ønsker ballbinge. Styret har vedtatt av 75% må ønske det for at de skal godkjenne planene. Fotballgruppa prøver å verve nye medlemmer som ønsker dette, hvor mange slike medlemmer må de verve for at kravet fra styret skal innfris?
Sannsynlighet - 2p
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Nå er det ca 54% av medlemmene som ønsker ballbinge
[tex]\frac{130}{240} = 0.541666\ldots[/tex]
Du vil legge til flere medlemmer som ønsker ballbinge slik at du får 0.75. Dette uttrykkes med ligningen (blir flere gunstige og mulige):
[tex]\frac{130+x}{240+x} = 0.75[/tex]
(Begynn med å gange begge sider med 240+x)
[tex]\frac{130}{240} = 0.541666\ldots[/tex]
Du vil legge til flere medlemmer som ønsker ballbinge slik at du får 0.75. Dette uttrykkes med ligningen (blir flere gunstige og mulige):
[tex]\frac{130+x}{240+x} = 0.75[/tex]
(Begynn med å gange begge sider med 240+x)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Hadde vært takknemlig om noen kunne hjelpe meg med enda en oppgave. Jeg har prøvd å finne en løsning på den lenge nå, uten å lykkes. Det er oppgave 4 på denne siden:
http://www.udir.no/upload/Eksamen/Vider ... 2P_V10.pdf
Det er oppgaven med en tank som har en omkrets på 48 meter.
http://www.udir.no/upload/Eksamen/Vider ... 2P_V10.pdf
Det er oppgaven med en tank som har en omkrets på 48 meter.
Hva er det du ikke får til?
Sånn jeg forstår det er det bare å gjøre en grov måling av hvor mange ganger mannen går i høyden til tanken, og deretter bruke formelene for volum og overflate for en sylinder?
Sånn jeg forstår det er det bare å gjøre en grov måling av hvor mange ganger mannen går i høyden til tanken, og deretter bruke formelene for volum og overflate for en sylinder?
Lao Tzu
Lao Tzu
Ok, ser ut som en bra start, jeg anslo også 11 meter høyt, selv om alt mellom 9 og 13 sikkert hadde vært greit.
Du vet omkretsen på tanken, men du trenger radien for de andre beregningene.
Omkretsen til en sirkel er:
[tex]O = 2\pi r[/tex]
Vi kjenner O og r er ukjent.
[tex]48 = 2\pi r \;\;\Longrightarrow\;\; r = \frac{24}{\pi}[/tex]
Dette skal du sette inn for r i formlene dine.
Du vet omkretsen på tanken, men du trenger radien for de andre beregningene.
Omkretsen til en sirkel er:
[tex]O = 2\pi r[/tex]
Vi kjenner O og r er ukjent.
[tex]48 = 2\pi r \;\;\Longrightarrow\;\; r = \frac{24}{\pi}[/tex]
Dette skal du sette inn for r i formlene dine.
Lao Tzu
Lao Tzu