Definisjon av tan x

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
steinpetter
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 14/02-2011 09:49

Bruk definisjonen av tan x til å vise at:

(cos x)^2*(tan x)^2+(cos x)^2=1

Noen som kan gi meg noe hint?

Vet at: tan x=(sin x)/(cos x)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Første steg er jo bare å sette inn definisjonen.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
steinpetter
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 14/02-2011 09:49

Markonan skrev:Første steg er jo bare å sette inn definisjonen.
Ja.. men jeg gjør noe feil. Sikkert bare en slurvefeil, men jeg får ikke bevist det!!

Bilde
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

(cos x)^2*(tan x)^2+(cos x)^2=1

Her er løsningen:

[tex](cosx)^2 \cdot (\frac {sinx}{cosx} )^2+(cosx)^2=1[/tex] Husk at [tex](\frac{a}{b}) ^2=\frac {a^2}{b^2}[/tex] :

[tex](cosx)^2 \cdot (\frac {sinx}{cosx} )^2+(cosx)^2=1 \Leftrightarrow \cancel{(cosx)^2} \cdot (\frac {(sinx)^2}{\cancel{(cosx)^2}}+(cosx)^2=1 \Leftrightarrow (sinx)^2+ (cosx)^2=1 [/tex]

Dette uttrykket som jeg endte opp med kjenner du sikkert igjen?

edit: Var vel ikke tex-koden du ville se, hehe :P
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
steinpetter
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 14/02-2011 09:49

Da skjønte jeg det!

Men måten jeg gjør det på er jo ikke feil? Tenkte jeg kunne opphøye i 2 på begge sider av likhetstegnet i svaret mitt.. og da får jeg jo riktig svar.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

PS: De tre siste linjene i din løsning er jeg uenig i.

Kan godt vise hvordan du heller burde gjort der ....

du kan nemlig ikke når du fjerner (...)^2 på ene siden ta kvadratroten av hvert ledd slik det ser ut for meg som om du har tenkt, du måtte i så fall ha tatt kvadratroten av hele uttrykket, men jeg tror ikke det er det som fører fram lettest.

Imidlertid kan en ganske enkelt komme fra din 4. (fra bunnen) linje og til det uttrykket jeg fikk
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
steinpetter
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 14/02-2011 09:49

Selvsagt.. Ser det nå

Takk for hjelpen!
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Jo, det er selvfølgelig mulig, men saken er at det slett ikke er sikkert at sinv+cosv=1 ... (det er svært sjelden, og kun for noen svært få verdier av v) i motsetning til (sinv)^2+(cosv)^2=1 som gjelder for alle verdier av v...


[tex](\frac {sinv}{cosv} )^2 =\frac 1{(cosv)^2} -1[/tex] hvis du ville fjerne (...)^2 fra høyresiden her, blir det slik:

[tex](\frac {sinv}{cosv} )=\sqrt{\frac 1{(cosv)^2} -1 }[/tex] men siden vi ikke har noen regler for kvadratroten av en sum, fører det oss ikke videre... Det du gjør i overgangen til neste linje er faktisk ikke mulig...

Jeg ville heller anbefale å gjøre slik:

[tex](\frac {sinv}{cosv} )^2 =\frac 1{(cosv)^2} -1 \Leftrightarrow \frac {(sinv)^2}{(cosv)^2}=\frac 1{(cosv)^2} -1[/tex] Hvis du da ganger med (cosv)^2 på begge sider får du samme uttrykk som jeg fikk dersom du flytter over :)
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Svar