metallbit

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
skierx
Cayley
Cayley

Tenkte jeg skulle legge inn bildet av denne figuren, men skjønte ikke hvordan man kan legge inn bilder. Uansett. sitter med en oppgave her som jeg ikke får helt taket på. Det er en metallbit. der endeflata er en rettvinklet trekant.

Høyden på trekanten er 2,4cm men den andre kateten er 4cm. Langsiden på hele figuren er 6cm.
Jeg regnet ut hva hpotenusen ble og den ble [symbol:tilnaermet] 4,66

hvordan skal jeg så gå videre for å finne volum og overflate?
Markonan
Euclid
Euclid

Overflaten er arealet til de to trekantene på enden pluss arealet til de to rektanglene.

For volumet kan det være lurt å tenke seg at du tar to metallbiter sammen som gir en metallboks. Det er lettere å finne volumet til denne (bredde*høyde*lengde), og til slutt bare dele på to.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
skierx
Cayley
Cayley

for å regne ut overflaten gjør jeg følgende: A=2x4x2.4 delt på 2= 9.6kvadratcm. (det er de to trekantene)
Så finner jeg arealet for rektangelet: A= 3x6x4= 72kvadratcm.

ganger med tre for det er tre sider. samme på trekantene gannger med to for begge trekantene.

men hvis jeg plusser sammen dette får jeg jo 81.6kvadratcm. Noe som er feil ifht fasit. der skal svaret være 76. hvor har jeg gjort feil?
Markonan
Euclid
Euclid

Du har regnet arealene til trekantene riktig.

Skrev feil i forrige innlegg. Det er tre rektangler.

Den på undersiden:
4*6 = 24

Den på høyden til trekanten:
2.4*6 = 14.4

Den på hypotenusen til trekanten:
4.66..*6 = 27.98...

9.6 + 24 + 14.4 + 27.98 [symbol:tilnaermet] 76
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Post Reply