Jeg vipper litt mellom to fag jeg kan ta til høsten og vil gjerne høre hva dere mener er det lureste valget.
Jeg er for tiden i full jobb, men studerer matte ved siden av på UiB (tar som regel 20 sp pr semester). Til nå har jeg tatt:
Kalkulus 1 og 2
Multivariabel Kalkulus
Lineær Algebra
Grunnkurs i Statistikk/Sannsynlighetsregning
Nå til sommeren vil jeg i tillegg ha fullført:
Differensialligninger 1
Kompleks funksjonsteori
Planen er å fortsette å jobbe mot en fremtidig master i anvendt og beregningsorientert matematikk. Jeg har allerede lagt gode planer for de neste årene. Jeg skal ta noen kurs i dataprogrammering og regnealgoritmer, samt noen emner i fysikk. I tillegg er det par mattefag til jeg akter å ta før jeg begir meg ut på en master. På selve masteren akter jeg å fordype meg i matematikk relatert til olje/gass/fluiddynamikk, etc. UiB har sterke forskningsgrupper innen disse feltene.
Nå til høsten skal jeg definitivt ta grunnkurs i programmering. I tillegg har jeg tenkt å ta et mattefag. Jeg vipper mellom Reell Analyse og Diskret Matematikk. Jeg vet at reell analyse er veldig teoretisk anlagt, og sånn sett kanskje ikke helt nødvendig når jeg skal gå i retning anvendt matematikk, men samtidig vet jeg at dette faget vil gi en veldig god forståelse for matematikkens logikk og oppbygging. Ved flere universitet i utlandet er dette faget obligatorisk også for de som går i retning anvendt matematikk.
Diskret matematikk har jeg forstått er relevant for de som sikter seg inn på en del informatikk, og sånn sett er dette faget sikkert nyttig. Men i og med at jeg har tenkt å ta regnealgoritmer senere er jeg litt i stuss på om det blir litt "smør på flesk", og at reell analyse, til tross for at faget ikke er direkte anvendbart, på sikt vil gi bedre avkastning i form av bedre forståelse for det grunnleggende i matten.
Så, altså, hva anbefaler dere at jeg tar? Reell analyse eller Diskret matematikk?