R2 som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Martheee
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 27/03-2011 20:55

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å ta R2 som privatist.

Lurte på å gjøre det til høsten, men er ikke helt sikker på om jeg vil følge en klasse eller ta det selv.

Har tatt 1T og R1 dette året, og får 6 i begge. Syns det kan være ganske kjedelig å være i en klasse fordi det er så ulikt nivå på elevene, og det blir brukt mye tid på ting jeg ikke føler jeg har behov for å gjennomgå(repetisjon etc.). Jeg føler at jeg bare sløser bort tid som jeg heller kunne brukt på å lære meg det selv.

Det jeg lurer mest på er om det er for "vanskelig" til å lære seg selv. Om man trenger en lærer som kan dette godt til å forklare en del ting, eller om det går helt fint å lære seg det selv fra boka. I R1 hadde jeg nok klart å gjøre det like bra uten lærer.
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei!

Jeg har det siste året tatt forkurs for bachelor ingeniør via NKI. Det skal vel tilsvare R1 og R2. For min del tror jeg at jeg hadde hatt mye større nytte av å gå heltidsskole, og å vært med i klasser der man gjerne kan få drøftet emner med andre elever, der man får prøver underveis hvor man får testet sitt eget nivå, og får tilbakemeldinger osv osv. Men slik det høres ut så tar du mattefaget mye lettere enn meg, så da kan det sikkert fungere godt for deg å ta det på hjemmebasis.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Jeg vil tro at du kan klare deg fint med R2 som privatist, men må advare deg om at pensumet er ganske stort.

Få tak i en bok som omhandler R2 og se om du klarer å lære deg ting på egenhånd før du tar avgjørelsen.

Hvis du arbeider med Sinus R2 så vil jeg anbefale deg å hoppe over delkapitlene 5.6 - 5.9 da dette ikke er eksamensrelevant (Sier iallefall læreren min).

Uansett skal du ha lykke til med pensum:)
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Det virker som du har forholdsvis god kontroll på matten, i og med at du har tatt både 1T og R1 allerede. Det er ikke noe spesielt i R2 som slår meg som så vanskelig at en umulig kan lære det på egenhånd, og du er jo tross alt ikke mer alene enn at du kan stille spørsmål her på forumet om du virkelig står fast med ting. Foreslår at du låner deg en R2-bok og ser på den i sommerferien om nivået virker greit.

Det skal dog også sies at du som privatist mister en del rettigheter og muligheter du har som elev, og at mange ikke er strukturerte nok til at det er lurt for dem å måtte ta helt og holdent ansvar for egen læring. Du vet best selv til hvilken grad dette gjelder deg, og om du lurer kan du selvfølgelig prøve deg litt fram i sommerferien. Likevel er det jo ikke bra å føle at timene er bortkastet heller, så om du føler deg bekvem med å jobbe regelmessig selv uten oppfølging burde du absolutt vurdere det. :)

Dette ble kanskje litt tvetydig, men kortversjonen er hvertfall at R2 som fag ikke er for "vanskelig" til å kunne tas som privatist, og om du var bekvem med R1 burde det meste gå bra, men det forutsetter at du er i stand til å jobbe selvstendig uten oppfølging. Er som Fibonacci92 sier en del en skal gjennom, så om du bruker friheten du får til å utsette ting ender du fort veldig på etterskudd.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

What Karl Erik said....
Martheee
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 27/03-2011 20:55

Takk for svar! Har tenkt til å begynne i sommerferien slik at jeg eventuelt er klar til eksamen til høsten (november). Da får jeg også sett før skolen begynner om jeg bør få undervisning eller om det går fint å gjøre det alene.

Jeg har ikke noe problem med å jobbe med stoffet selv. Er disiplinert og lærer vel egentlig best ved å jobbe med oppgaver og finne ut av ting selv. Det jeg er mer skeptisk til er om pensumet er for stort/vanskelig til å lære seg selv. Siden man får et helt realfagspoeng for det bør det jo være et ganske stort og vanskelig fag.
Sist redigert av Martheee den 17/05-2011 22:04, redigert 1 gang totalt.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Karl_Erik skrev: Det skal dog også sies at du som privatist mister en del rettigheter og muligheter du har som elev
Jeg ville ha sjekket om du ikke får "førstegangsvitnemål" (eller hva det nå heter) med privatisteksamener, slik at du ikke kommer inn en kvote som en del lukkede studier har. Spør på rådgiver på skolen din. Eller ring aktuelle studiesteder.
Martheee
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 27/03-2011 20:55

Er det noen studier man kun kan komme inn på med førstegangsvitnemål?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Nei, men poenggrensene settes opp når man ikke søker med førstegangsvitnemål. =) Lykke til, og gratulerer med dagen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Hei.

Dersom du er motivert og interessert i matematikk går det utmerket å lære seg dette på egen hånd, men hjelp fra dette forumet :). Nå til sommeren vil jeg ha fullført 70 studiepoeng i matematikk ved UiB, og jeg har ikke vært på en eneste forelesning eller et eneste seminar. Jeg vet faktisk ikke hvor undervisningsauditoriumet på matematisk institutt ligger :).

Jeg er for tiden i full jobb, har kone og 1 barn på 2 år. Jeg kommer hjem fra jobb rundt klokken 17:30 hver dag. Deretter er det middag, kvalitetstid med min sønn, samt å få ham i seng. Som regel får jeg dermed kun studert mellom klokken 8 og 10 hver kveld. Samt i helger, og av og til i lunsjpausen på jobb :) (jobber på kontor så har mulighet til å sitte i fred). Med disiplin og interesse har jeg klart dette i nå snart to år uten å bli lei. Faktisk blir jeg bare motivert til å ta enda flere fag ettersom jeg har fått gode karakterer (3 A'er og 2 B'er hittil) og virkelig fått opp øynene for hvor artig og spennende matematikk kan være. I utgangspunktet hadde jeg kun tenkt å ta grunnfag, men nå har jeg lyst til å fortsette til jeg i hvert fall har en Bacehlorgrad, og muligens også en mastergrad. Fra før av har jeg allerede fullført en mastergrad i medier/kommunikasjon.

Når det er sagt har dette forumet vært til STOR hjelp. Jeg skylder en del av medlemmene har på forumet så mye at jeg nok aldri vil kunne gjøre gjengjeld :). Spesielt nå i vår som jeg har tatt kompleks funksjonsteori har jeg stått fast en del ganger! Men det løser seg alltid til slutt!

Dersom du har 6 i 1T og R1 vil du ikke ha noen problemer med å ta R2 som privatist. Stol på dine evner og du vil bli overrasket over hva du får til :). Lykke til! Matte er et fantastisk spennende fag når du virkelig setter deg inn i det!
Martheee
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 27/03-2011 20:55

Takk for mange bra tilbakemeldinger :) Har alltid likt og vært interessert i matte, så det er på plass!

Blir mer og mer sikker på at jeg har lyst til å prøve. Har troa på at jeg kommer til å klare det. Og når jeg har mulighet til å få hjelp her på forumet hvis det er noe jeg står helt fast på, så burde det gå greit tror jeg!
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Det er fullt mulig!

Det jeg holder på med nå :)

Det kommer nok til å virke som det blir mye å "gape over" når du begynner på det litt vanskeligere av emner i boken, men med noe øvelse og god hjelp av dette forumet, skal det gå helt fint...

Som privatist får man førstegangsvitnemål så sant man ikke er o. 23 år eller har fått vitnemål en gang tidligere eller krysser over andre regler for å få det...

Så lenge du kan klare deg med femmer, og ikke "må" ha 6-er i faget bør det gå helt fint å lese selv :)

Selv har jeg 5 i 1t+2t +R1 fra privatisteksamener, og tror det går fint med R2 nå 31. mai også ...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Martheee
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 27/03-2011 20:55

Jeg er 18 og har ikke fått vitnemål tidligere, så da vil jeg nok få førstegangsvitnemål :)

Vil veldig gjerne få 6 i R2, derfor jeg er litt usikker på om jeg klarer det "alene". Men 6'ern i R1 har jeg ikke pga læreren, det er fordi jeg har jobba mye og gjort mange oppgaver og ikke gitt meg før jeg skjønner det helt. Så hvis jeg jobber på samme måte i R2 så håper jeg det skal gå greit!
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Jeg vil anbefale deg å bruke forumet her. Mange som har god kontroll på R2-pensumet som er i stand til å hjelpe deg når du står fast.

Jeg tror også du finner en del nyttige og relevante ting her:
http://www.khanacademy.org/
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Martheee skrev:Jeg er 18 og har ikke fått vitnemål tidligere, så da vil jeg nok få førstegangsvitnemål :)

Vil veldig gjerne få 6 i R2, derfor jeg er litt usikker på om jeg klarer det "alene". Men 6'ern i R1 har jeg ikke pga læreren, det er fordi jeg har jobba mye og gjort mange oppgaver og ikke gitt meg før jeg skjønner det helt. Så hvis jeg jobber på samme måte i R2 så håper jeg det skal gå greit!
Ser at du har litt samme tankegang som meg :). Hvis ikke det er toppkarakter er det ikke bra nok! Det er imidlertid slik at å oppnå toppkarakter i alle fag er tilnærmet umulig. Det vil alltids oppstå situasjoner der det dukker opp oppgaver som man ikke får 100 % til. Og jeg har faktisk merket at eksamen i R2 ofte er veldig krevende. Faktisk er jeg overrasket når jeg har sett i gjennom eksamensoppgaver gitt i R2 de siste årene. Disse oppgavene er seriøst mer kompliserte enn de fleste oppgavene man får på eksamen første år på universitetet. I tillegg får man flere oppgaver og dårligere tid til å løse dem.

Så altså - om du klarer å oppnå karakteren 5 så må du for all del ikke se på dette som et nederlag. Jeg tok 3MX som privatist for mange år siden (hadde bare 3MY fra da jeg selv gikk på vgs) og fikk kun karakter 4 på den skriftlige eksamen. Likevel har jeg, som nevnt tidligere i tråden, fått meget gode karakterer på universitetet.
Svar