Når man skal løse oppgaver uten bruk av hjelpemidler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
x86
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 07/02-2011 18:35

Jeg prøver meg på tidligere eksamensoppgaver fra udir.no som forberedelse til eksamen, for eksempel denne:

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Vider ... _Y_V10.pdf

Jeg ser at på delen uten hjelpemidler så kan utregningene bli ganske så avanserte etterhvert, og derfor lurer jeg på hvilke krav sensorene pleier å stille til utregning?

I eksempelet over er det en oppgave (1 f) - 2) hvor man (om jeg har gjort det rett) må gange sammen brøkene 45/360 og 90/360 for å finne sannsynligheten for en eksakt kombinasjon av gunstige utfall.

Forventes det da at jeg skal regne ut dette gangestykket sånn som man gjorde på barneskolen? På en VG3-eksamen? :)

(Jeg fikk foresten svaret på oppgaven til å bli 4050/129600 og fikk forenklet det helt ned til 1/32 (med kalkulator), så om noen kan se om dette stemmer eller ikke hadde jo det også vært fint!)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Stemmer da det =)

[tex]\frac{{45}}{{360}} \cdot \frac{{90}}{{360}} \, = \, \frac{{9 \cdot 5}}{{36 \cdot 5 \cdot 2}} \cdot \frac{9}{{36}} \, = \, \frac{9}{{4 \cdot 9 \cdot 2}} \cdot \frac{9}{{9 \cdot 4}} \, = \, \frac{1}{{4 \cdot 2}} \cdot \frac{1}{4} \, = \, \frac{1}{{32}}[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
x86
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 07/02-2011 18:35

Takk! Den der var ikke dum :)
Post Reply