Matte-eksamen på Tirsdag - TRENGER ALL HJELP JEG KAN FÅ!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
SebastianJ
Fibonacci
Fibonacci

Hei!

På tirsdag, 31. mai så har jeg Matte-eksamen Muntlig. Jeg går i 10. klasse og jeg er ikke så veldig god i matte og jeg trenger all hjelp og ideèr jeg kan få. Jeg har om emnet "Klasseturen" og har noen emner som jeg skal gå igjennom:

- Tall og Tallforståelse
- Geometri
- Funksjoner/Likninger
- Phytagoras (Viktig at jeg går igjennom dette emnet)

Det betyr veldig mye for meg og gjøre det bra på denne eksamen. Jeg kom opp i matte skriftlig og det gikk ikke så veldig bra. Jeg ligger på karakterene 1-3 i matten. Jeg har fått veldig mye forskjellige karakterer.

Mvh,
Sebastian :?
gill
Leibniz
Leibniz

her er i hvert fall et bevis på pythagoras ved bilde som jeg har prøvd å forklare under

http://www.math.ntnu.no/~hanche/pythagoras/

I utgangspunktet er det viktig å tenke på at et tall opphøyd i annen gir arealet til en firkant med sider like lange som tallet. Så pytagoras theorem

[tex]a^2+b^2=c^2[/tex] sier at to firkanter med sider like lange, henholdsvis lengde på sidene a og b gir det samme arealet som en firkant med like lange sider hvor sidene har lengde c. Og denne siste firkanten må altså være den største av de tre. Hvis man tenker på det har jeg prøvd å forklare beviset under:

Vi ser at i bildet er de lysebrune og lysegrøne delene er like store og opptar like stor plass i firkanten. Fra den lysegrønne trekanten ser vi at den vinrøde firkanten til høyre har lengde hypotenus til den lysegrønne trekanten og dermed areal hypotenus i annen. Til venstre er det like mye vinrød areal siden de andre elementene er like store og selve firkanten de tre fargene er i er like stor og areal av de to mindre vinrøde firkantene er like som den større vinrøde firkanten i figuren til høyre og vi ser at de to små vinrøde firkantene har lengde lik de to katetene til den lysegrønne trekanten og at det samlede arealet til de to vinrøde firkantene i figuren til venstre er de to katetene opphøyd i annen som er lik arealet til den vinrøde firkanten til høyre altså hypotenusen opphøyd i annen. For å forstå det fullt og helt legg merke til at lengden av summen til de to vinrøde firkantene alltid er lik summen av de to katetene derfor går dette for alle rettvinklede lysegrønne trekanter og figuren til venstre vil alltid være en firkant siden høyde og bredde minker like mye når man minker a eller b
ærbødigst Gill
SebastianJ
Fibonacci
Fibonacci

Hva i granskogen tenker du med? Jeg går i 10. klasse! Jeg vet da hva pythagoras er. Jeg trenger hjelp med en historie der jeg skal på klassetur og bruke måling/pytagoras/fart o.l i den historien!

Det var unødvendig!
Aleks855
Rasch
Rasch

Det var da en utradisjonell måte å sette pris på en person som tar seg tid til å hjelpe.

Kan ikke si jeg ble veldig motivert til å hjelpe når du reagerer slik.

Kanskje "TRENGER ALL HJELP JEG KAN FÅ" ikke var sant likevel?
SebastianJ
Fibonacci
Fibonacci

Av at jeg ble sur er fordi jeg er en 10. klassing og at han kan ta det mer rolig med de vanskelige ordene sine. Jeg nevnte at jeg får 1-3 i karakter? Og da må dere forholde dere til det!

Jeg har matte-eksamen om en time nøyaktig og prøver og få all hjelp jeg kan.
prasa93
Descartes
Descartes

Sikker på at du har prøvd å forstå hva han skrev, da? Bør ikke være så vanskelig om du prøver å sette deg inn i det. I tillegg nevnte du i førsteposten at Pytagoras var viktig å få med seg i presentasjonen, noe brukeren under hjalp deg med til gangs. Å utvise litt høflighet overfor andre debattanter på et forum bør være førsteprioritet.

Du får dog ha lykke til med eksamen!
Post Reply