R2-eksamen V11

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hmm? :p
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
stjernen1991
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 29/05-2011 23:11

Der ja! Nå er vi enige :) Skjønte ikke at jeg kunne klare å få feil på en så enkel oppgave. Greit å være sikker :)
Wency
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 16/04-2011 16:16
Sted: Stavanger

På 5d fikk jeg at Q=(2,-1,3), og ikke (2,1,3)..
Oreo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 06/12-2010 22:16

Uff da. Ser ut til at jeg bare får ca 25 poeng av 60. Og kanskje noen tilleggspoeng for div. utregninger som var feil. Tror dere jeg står? :shock:
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Fibonacci92 skrev:Hvordan tegner man nullvektor da?:)
Det er ikke noe å tegne. :wink: Men ser ikke hva det har mwd saken å gjøre.

Ortogonalitet er definert som [tex]\vec{v}\cdot\vec{u}=0[/tex]

Parallellitet er definert som [tex]\vec{v} \times \vec{u}=\vec{0}[/tex]
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

espen180 skrev:
Fibonacci92 skrev:Hvordan tegner man nullvektor da?:)
Det er ikke noe å tegne. :wink: Men ser ikke hva det har mwd saken å gjøre.

Ortogonalitet er definert som [tex]\vec{v}\cdot\vec{u}=0[/tex]

Parallellitet er definert som [tex]\vec{v} \times \vec{u}=\vec{0}[/tex]
Tror Fibonacci siktet til at oppgaven ba oss om å tegne, men det var parallelle vektorer og ikke nullvektor vi skulle tegne :)
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Jeg bare spør av interesse:) Hvordan illustrerer man nullvektor i et diagram, og er det i det hele tatt noen gang nødvendig å illustrere den?

Hvis jeg f.eks. skulle være lur og tegne nullvektorer i den oppgaven... :P
Wency
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 16/04-2011 16:16
Sted: Stavanger

Oreo skrev:Uff da. Ser ut til at jeg bare får ca 25 poeng av 60. Og kanskje noen tilleggspoeng for div. utregninger som var feil. Tror dere jeg står? :shock:
I fjor var 25 poeng godt nok for en 3'er.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Fibonacci92 skrev:Jeg bare spør av interesse:) Hvordan illustrerer man nullvektor i et diagram, og er det i det hele tatt noen gang nødvendig å illustrere den?

Hvis jeg f.eks. skulle være lur og tegne nullvektorer i den oppgaven... :P
Jeg antar man kan tegne den som et punkt.

Jeg har ikke sett oppgaveteksten, men hvis den bad dere om å tegne paralelle vektorer, er det nok best om parallelliteten kommer tydelig fram. Hvis det var en algebraisk oppgave kunne du nok slå ut fjærene litt mer. :)
adiviking
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 12/12-2010 19:11

Nebuchadnezzar skrev:
Oppgave6

[tex] b)Bunn\left( {3, - 5\sqrt 2 } \right),Topp\left( {15,5\sqrt 2 } \right) [/tex]
x var jo definert som [0,24] slik at det finnes også toppunkt og bunnpunkt når x=0 og x=24 ?
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

adiviking skrev:
Nebuchadnezzar skrev:
Oppgave6

[tex] b)Bunn\left( {3, - 5\sqrt 2 } \right),Topp\left( {15,5\sqrt 2 } \right) [/tex]
x var jo definert som [0,24] slik at det finnes også toppunkt og bunnpunkt når x=0 og x=24 ?
.... :shock: .... Ops.... Det er jo helt korrekt:P
Wency
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 16/04-2011 16:16
Sted: Stavanger

Fibonacci92 skrev:
adiviking skrev:
Nebuchadnezzar skrev:
Oppgave6

[tex] b)Bunn\left( {3, - 5\sqrt 2 } \right),Topp\left( {15,5\sqrt 2 } \right) [/tex]
x var jo definert som [0,24] slik at det finnes også toppunkt og bunnpunkt når x=0 og x=24 ?
.... :shock: .... Ops.... Det er jo helt korrekt:P
Bunnpunkt/toppunkt finner man ved å derivere funksjonen, og har ingen ting å gjøre med x=0 eller x=24
adiviking
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 12/12-2010 19:11

Wency skrev:
Fibonacci92 skrev:
adiviking skrev: x var jo definert som [0,24] slik at det finnes også toppunkt og bunnpunkt når x=0 og x=24 ?
.... :shock: .... Ops.... Det er jo helt korrekt:P
Selv om x=0 betyr ikke dette automatisk at det er et toppunkt/bunnpunkt ved x=0.
Var det læreren lærte oss. Så lenge de to verdiene skal være med, så er det en toppunkt og en bunnpunkt, og man får trekk for å ikke ha dem med. Men vi får se da : )
adiviking
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 12/12-2010 19:11

Wency skrev:
Fibonacci92 skrev:
adiviking skrev: x var jo definert som [0,24] slik at det finnes også toppunkt og bunnpunkt når x=0 og x=24 ?
.... :shock: .... Ops.... Det er jo helt korrekt:P
Bunnpunkt/toppunkt finner man ved å derivere funksjonen, og har ingen ting å gjøre med x=0 eller x=24
Jo, det har det. Ved å derivere dropper du de to verdiene, noe som skal være feil. Hadde x vært definert som <0,24>, da er jeg enig.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Topp- og bunnpunkter kan forekomme under tre tilfeller:

- I kritiske punkter, det vil si der den deriverte er 0
- I endepunktene på definisjonsmengden, hvis den er lukket
- I punkter der den deriverte ikke eksisterer, men funksjonen eksisterer (eksempel: punktet x = 0 på funksjonen f(x) = |x|)

Det siste er tilfelle ganske sjelden. De to første må man alltid sjekke. Den siste skjer sjelden, med mindre man ahr med en "rar" funksjon å gjøre.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar