complementary slackness / komplementær slakkhet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Handlevogn
Fibonacci
Fibonacci

Hei, jeg forebereder meg til eksamen i matematisk analyse og jeg leser Kuhn-Tucker nå. Jeg har engelsk lærebok og har kommet over uttrykket complementary slackness, jeg har prøvd å lese det et par ganger, men jeg har vanskeligheter for å forstå det. Jeg har prøvd å finne en norsk forklaring ved å google 'komplementær slakkhet' som er ordet foreleser har brukt, men uten hell. Finnes det et annet norsk ord for uttrykket jeg burde google, eller har noen en god forklaring de har lyst til å dele?

Mvh Audun
gill
Leibniz
Leibniz

jeg vet ikke om det hjelper så mye. Men komplementær slakk kan være en ide. Her står det i hvert fall noe om noe sånt:

http://heim.ifi.uio.no/~infm3370/LP_FOILS/lp5.pdf

se side 16

håper noen andre kan hjelpe med teorien
ærbødigst Gill
Gustav
Tyrann
Tyrann

Handlevogn wrote:Hei, jeg forebereder meg til eksamen i matematisk analyse og jeg leser Kuhn-Tucker nå. Jeg har engelsk lærebok og har kommet over uttrykket complementary slackness, jeg har prøvd å lese det et par ganger, men jeg har vanskeligheter for å forstå det. Jeg har prøvd å finne en norsk forklaring ved å google 'komplementær slakkhet' som er ordet foreleser har brukt, men uten hell. Finnes det et annet norsk ord for uttrykket jeg burde google, eller har noen en god forklaring de har lyst til å dele?

Mvh Audun
Linken til Gill er jo til forelesningsnotatene i lineær optimering ved uio, noe som er vel og bra, men kanskje ikke direkte relatert til det du sikter etter? Kanskje du kunne forklart mer konkret hva du lurer på?
Handlevogn
Fibonacci
Fibonacci

Det jeg leser på er non-linear programming.

En oppgave kan typisk være:

Maksimer f(x,y) = 2/3x-1/2^2+1/12y når(x </=5, -x+y</=1, x>/=0 og y>/=0.

Så har vi ofte delspørsmål som: Skisser mulighetsområdet, still opp de nødvendige Kuhn-Tucker betingelsene og løs problemet.

Disse oppgavene pleier jeg å greie, det jeg har problemer med er å forstå komplementær slakkhet.
Gustav
Tyrann
Tyrann

OK, det er litt annerledes definert i ikkelineær programmering enn det som står i linken over.

En norsk forklaring på det du lurer på finnes på side 254 i boka Matematisk analyse, bind 2 av Knut Sydsæter.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... tId=131239

Den finnes vel på de fleste norske akademiske bokhandler og bibliotek.
Post Reply