Post-eksamen depresjon

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Hei. Jeg hadde nylig mine to eksamener for dette semesteret. På eksamen i diff-ligninger gikk det veldig bra, og jeg tror jeg har god sjanse til å oppnå toppkarakter. Det skjærte seg imidlertid en del på eksamenen som jeg hadde i kompleks funksjonsteori. Eksamenen var veldig lang og omfattende, og den var også veldig annerledes enn tidligere eksamener gitt i faget. Dette gjorde at det var en del spørsmål jeg var usikker på, samt at jeg, sannsynligvis p.g.a tidspress og generelt stress, gjorde en del helt elementære feil på oppgaver jeg egentlig visste 100 % hvordan jeg skulle løse. I tillegg klarte jeg ikke å bli ferdig med alle oppgavene selv om jeg totalt skrev 39 sider.

Nå i ettertid når jeg ser gjennom eksamenen blir jeg så utrolig sint og skuffet over meg selv. Har ikke opplevd noe lignende tidligere. Jeg har såpass mye feil at jeg nok ikke har sjanse til å oppnå bedre karakter enn C, og siden jeg stiller harde krav til meg selv og hadde lest så godt til eksamen ser jeg på dette som et nederlag. Spesielt ettersom jeg stort sett fikk alt til da jeg regnet meg gjennom tidligere eksamener gitt i faget.

Helt siden jeg hadde denne eksamenen har jeg derfor ikke klart å tenke på annet. Jeg føler meg rett og slett helt nedenfor og nesten deprimert. Jeg analyserer svarene mine om og om igjen og nesten hater meg selv for de elementære feilene jeg gjorde (jeg er mye mer skuffet over disse feilene enn jeg er over feil jeg har gjort på de oppgavene som var veldig vanskelig og annerledes). Er det noen her som har vært gjennom noe lignende? I så fall - hvordan kom dere over det?
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Jeg hadde nylig matematikkeksamen som telte 70 % av totalkarakter. I den forestående som telte 30 % hadde jeg A. I hovedoppgaven som telte 70 % hadde jeg gjort ei blemme på en oppgave for nåverdi. Jeg hadde oversett at de var ute etter nåverdien like før første utbetaling og ikke ett år før utbetalingen. Denne feilen førte til følgefeil. I tillegg hadde jeg på et tidspunkt skrevet at 1-2 = 1, og definert ei grense feil, og dermed konkludert fullstendig feil. Dette åt skikkelig på sjela mi en stund, siden det dro meg ned til en B.

Men man har bare seg selv å skylde, og da får man ta ting til etteretning og fikse på det (lese oppgaven bedre, stresse mindre etc). Du får ikke gjort mer med den oppgaven enn du får gjort med været, så da er det bare dumt å fokusere på det. Du kan dessuten ta eksamenen igjen, så hvorfor ikke ta en liten pause og jobb under mindre stress med pensumet (hvis det trengs)?

Jeg synes det er bedre å arbeide med fag når jeg ikke vet at eksamen henger over meg, enn når jeg vet at den kommer. Da kan jeg gå utover pensum og "leke" med ting. Ta for eksempel statistikk som jeg har eksamen i nå til mandag. Jeg leser kun pensum, men skulle mye heller hatt tid til å sette meg ned med et statistisk program, funnet tall hos SSB og lekt med ting.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Håkon K
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 25/10-2010 14:04

Vet absolutt hvordan det føles, ja. Er ikke trivelig å hate seg selv slik etter en eksamen.
Det kan hjelpe å ta seg en velfortjent pause nå, sette av litt tid til å gjøre det man liker best - alene eller med noen som betyr noe for deg. Mennesker er forskjellige her, noen "lader opp batteriene" ved å trekke seg litt tilbake å gjøre ting en liker for seg selv, mens andre får igjen energien ved å være ute med venner e.l. Start med å slappe av med ting du liker etter en krevende eksamenstid, og etter hvert kan det hjelpe å sette seg forskjellige mål å nå - dette kan bedre på selvtilliten. Leste at du skal starte på Vellemans bok (godt valg forresten, driver på med en selv, synes rett og slett den er utmerket!), sett deg f.eks mål om å gå gjennom deler av boka til forskjellige tider, og kos deg med matten uten press. Evt kan det for noen hjelpe med givende arbeid el. Videre er jo også blant annet trening kjent for å hjelpe på depresjon.

Når det er sagt så er slikt som post-eksamensdepresjon en reaksjon, akkurat som vi får sorgreaksjoner når andre vonde ting skjer oss, men dette er noe som garantert går vekk etter en tid. Nedturer i livet er helt normalt, selv om vi er på bånn og føler vi ikke klarer å klatre opp går det over før eller siden. Da er klinisk depresjon noe helt annet, men også dette trenger ikke vare. Men jeg tror det er viktig å få gjort et eller annet for å få tankene over på andre ting enn eksamen - enten det er praktisk arbeid, selvstudier eller bare å lese en bok. Alle kan ha dårlige dager på eksamen, og etter hva jeg leser har du all grunn til å være fornøyd over hva du har oppnådd på tidligere eksamener på universitetet.
Student2011
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 23/05-2011 20:47

Forstår ikke hva som er problemet. Om du nettopp har hatt en dårlig eksamen så er det helt greit å være litt sur.Om du blir lanvarig trist så har du selvsagt et problem, men hvorfor skulle du bli det? En C i løpet av en bachelorgrad er jo en kjempegod prestasjon. Du har jo også sikkert sikkert mulighet til å ta opp faget om du trenger et supersnitt.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Takk for gode svar, begge to. Det hjelper faktisk å høre fra andre som har gått gjennom det samme :). Jeg skal prøve å legge dette bak meg og tenke fremover. I verste fall kan jeg nok ta konteeksamen i september selv om det blir litt ekstra stress.

Det skal bli godt med ferie. Reiser av gårde om tre uker, så det blir kjekt å komme seg langt vekk og koble helt av. Tror nok, som dere sier, at dette vil gå over. Det er rett og slett skuffelsen over å gjøre feil selv om jeg kunne pensum veldig godt. Riktig nok var jeg uheldig med oppgavesettet, men om jeg ikke hadde gjort de slurvefeilene jeg fant ut i ettertid at jeg hadde gjort, så tror jeg at en B ville vært mulig.

Får trøste meg med at det i hvert fall gikk veldig bra på den andre eksamenen jeg tok!

God sommer til dere også!
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Student2011 skrev:Forstår ikke hva som er problemet. Om du nettopp har hatt en dårlig eksamen så er det helt greit å være litt sur.Om du blir lanvarig trist så har du selvsagt et problem, men hvorfor skulle du bli det? En C i løpet av en bachelorgrad er jo en kjempegod prestasjon. Du har jo også sikkert sikkert mulighet til å ta opp faget om du trenger et supersnitt.
Du har rett, Student. Det er vel egentlig ikke noen grunn til å se på dette som et problem, og den følelsen jeg har hatt de siste dagene er egentlig nokså irrasjonell i helhetsperspektivet (det er i hvert fall dette jeg prøver å si til meg selv).. Jeg vil nok ikke bli langvarig trist, men måtte på en måte "få det ut".
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Synes ikke det er noen skam i å være ambisiøs og dertil enormt skuffet når man ikke oppnår målet. Jeg blir faktisk en smule skamfull over egen utilstrekkelighet, men så kommer jeg på bedre tanker og fokuserer på å forbedre meg.

Hvis tanker om å avslutte studier og føle seg inkompetent slår til, så får man bare tenke at det er de negative emosjonene som tar fullstendig overhånd, hehehe.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Den eksamen hørtes brutal ut! 39 sider? Uff. :?

Det er helt normalt å bli ordentlig skuffet når du føler du har jobbet utrolig hardt med noe, og det ikke går veldig bra.

Du nevnte at eksamen var litt annerledes en den som var gitt tidligere år, og det skjer jo av og til. Når du kun leser på egenhånd blir du litt ekstra utsatt for sånne endringer i eksamensformen, og det er ikke så mye du kan gjøre med det - derfor synes jeg ikke du kan klandre deg selv alt for mye. Kanskje du kan begynne å sende epost/avtale et kjapt møte med foreleseren før eksamen for å høre om gamle eksamensoppgaver er en god måte å forberede seg, evt. høre hvilke gamle eksamensoppgaver som er spesielt relevante.

Hvis du klarer en C på eksamen, så vil jeg anbefale deg å beholde den og ikke gå for en konteeksamen. Tror det er mye bedre å fokusere på kursene du skal ha neste semester. Jeg vet ikke hvilken retning du har tenkt å gå videre, men for meg var kurset kompleks analyse obligatorisk, men jeg har ikke hatt bruk for det jeg lærte i det kurset en eneste gang (jeg studerer stokastisk analyse forresten). Det jeg lærte i Reell Analyse har jeg derimot hatt mye bruk for, så det er et viktigere kurs for min retning.

Prøv heller å være glad for at du er ferdig med kurset og nyt solen og sommeren! Hvis det hjelper kan du også tenke på at jeg har hele 3 uker igjen før jeg er ferdig med eksamen. Skadefryd er alltid bra! :D
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Georgio
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 176
Registrert: 12/02-2006 03:00
Sted: ntnu

Hvordan er det mulig å skrive 39 sider på en matematisk eksamen (eller noen andre fag for den del)? Kanskje du får litt godvilje for den innsatsen hos sensor? Du må jo ha sanket bonus-credit både her og der med det volumet : )
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Georgio skrev:Hvordan er det mulig å skrive 39 sider på en matematisk eksamen (eller noen andre fag for den del)? Kanskje du får litt godvilje for den innsatsen hos sensor? Du må jo ha sanket bonus-credit både her og der med det volumet : )
Husk at i matematikk blir det ofte en del "luft" på sidene. I tillegg er det jo steder der jeg har krysset ut ting, samt en del grafer her og der som tar opp plass. Men 39 sider betyr ikke så mye hvis mye av det som står der jo faktisk er feil :). Imidlertid synes jeg dette indikerer at denne eksamenen var _alt_ for lang. Jeg fikk som sagt ikke tid til å svare på alt, og det var ingen tid til å se over oppgavene heller. Jeg snakket med 3-4 andre studenter etter eksamenen, og ingen av dem hadde fått tid til å svare på alt heller. Mitt håp nå er at sensor normalfordeler og at de andre gikk enda mer på trynet enn jeg gjorde :)
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Markonan skrev:Den eksamen hørtes brutal ut! 39 sider? Uff. :?

Det er helt normalt å bli ordentlig skuffet når du føler du har jobbet utrolig hardt med noe, og det ikke går veldig bra.

Du nevnte at eksamen var litt annerledes en den som var gitt tidligere år, og det skjer jo av og til. Når du kun leser på egenhånd blir du litt ekstra utsatt for sånne endringer i eksamensformen, og det er ikke så mye du kan gjøre med det - derfor synes jeg ikke du kan klandre deg selv alt for mye. Kanskje du kan begynne å sende epost/avtale et kjapt møte med foreleseren før eksamen for å høre om gamle eksamensoppgaver er en god måte å forberede seg, evt. høre hvilke gamle eksamensoppgaver som er spesielt relevante.

Hvis du klarer en C på eksamen, så vil jeg anbefale deg å beholde den og ikke gå for en konteeksamen. Tror det er mye bedre å fokusere på kursene du skal ha neste semester. Jeg vet ikke hvilken retning du har tenkt å gå videre, men for meg var kurset kompleks analyse obligatorisk, men jeg har ikke hatt bruk for det jeg lærte i det kurset en eneste gang (jeg studerer stokastisk analyse forresten). Det jeg lærte i Reell Analyse har jeg derimot hatt mye bruk for, så det er et viktigere kurs for min retning.

Prøv heller å være glad for at du er ferdig med kurset og nyt solen og sommeren! Hvis det hjelper kan du også tenke på at jeg har hele 3 uker igjen før jeg er ferdig med eksamen. Skadefryd er alltid bra! :D
Takk for de gode rådene! Jeg har enda ikke helt bestemt meg for om jeg kommer til å konte eller ikke dersom jeg får C (hvis jeg får D derimot er det ingen tvil!). Jeg har tenkt å gå i retning anvendt og beregningsorientert matematikk, og da særlig med fokus på modellering av flyt i reservoar, gasstrømning i oljefelt, etc. Vet ikke helt hvor relevant kompleks analyse blir her, men ser at i kapitler i pensumboken min som ikke var del av pensum vises det hvordan kompleks funksjonsteori kan brukes til en del beregninger innenfor fluidmekanikk. Så noe relevant er det nok.

Jeg får imidlertid mer inntrykk av at det er veldig mye diff.ligninger som brukes innenfor den retningen jeg vil gå. Dette er et av mine favorittområder innenfor matematikken, og også mye av grunnen til at jeg vil gå i denne retningen :). Jeg hadde som nevnt eksamen i diff-ligninger uken før, og det gikk helt strålende. Jeg fant faktisk flere feil i fasiten professoren som var ansvarlig for faget gav ut i etterkant av eksamen, og det var faktisk professoren som hadde feil hver gang :).

Når det gjelder reell analyse så er faktisk ikke dette noe krav i min spesialisering, men i og med at jeg har en åpen "slot" til høsten har jeg bestemt meg for å ta det for å få en dypere forståelse for matematikk som fag. Det andre jeg skal ta er kun grunnkurs i programmering, og fra hva jeg har hørt fra andre er dette faget piece of cake. Det er derfor jeg tror at jeg muligens vil klare å ta en konteeksamen til tross for press med full jobb, kone og barn, etc :).

Igjen - takk for all støtten fra dere alle! Jeg føler meg litt bedre i dag selv om jeg fortsatt grubler en del (prøver å la være, men det er ikke så lett :))
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Klarte også og faile skikkelig på fysikkeksamen, jaja... Håper bare jeg kommer inn på ntnu neste år =(
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Nebuchadnezzar skrev:Klarte også og faile skikkelig på fysikkeksamen, jaja... Håper bare jeg kommer inn på ntnu neste år =(
Uff, det var trist å høre! Kjip slutt på semesteret for oss begge med andre ord. Får jo inntrykk av at du er veldig flink i matematikk, så det vil være veldig synd om du ikke kommer inn på NTNU. Hva er det du har tenkt å studere der forresten?
Hi im HK
Cantor
Cantor
Innlegg: 135
Registrert: 26/05-2009 14:48
Sted: Tromsø

Nebuchadnezzar skrev:Klarte også og faile skikkelig på fysikkeksamen, jaja... Håper bare jeg kommer inn på ntnu neste år =(
Samme her. Jeg trodde det gikk bra, inntil jeg begynte å tenke litt. Fant jeg ut at jeg hadde gjort en fatal fortegnsfeil! Det er slike småting jeg brenner meg på. Jeg,visste (+/-) hvordan jeg skulle løse oppgavene, men det er de småblemmene jeg gjør som trekker meg såpass hardt ned.

Jeg hadde som mål om å få fire. Fikk fem til jul, men tror jeg skal være glad for å få tre på eksamen.
HK - Student ved UiT. ProGass
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Hi im HK skrev:
Nebuchadnezzar skrev:Klarte også og faile skikkelig på fysikkeksamen, jaja... Håper bare jeg kommer inn på ntnu neste år =(
Samme her. Jeg trodde det gikk bra, inntil jeg begynte å tenke litt. Fant jeg ut at jeg hadde gjort en fatal fortegnsfeil! Det er slike småting jeg brenner meg på. Jeg,visste (+/-) hvordan jeg skulle løse oppgavene, men det er de småblemmene jeg gjør som trekker meg såpass hardt ned.

Jeg hadde som mål om å få fire. Fikk fem til jul, men tror jeg skal være glad for å få tre på eksamen.
Hørtes ut som at dette har vært en vanskelig eksamen! Dere er jo normalt veldig flinke, så tør ikke tenke på hvordan dette må ha vært for de som ikke har samme interesse.

Normalt klarer jeg å unngå småblemmer på eksamen ettersom jeg alltid har tid til å se over oppgavene nøye før jeg leverer dem. Da finner jeg de fleste av disse. Det hadde jeg ikke tid til denne gangen, og det er det som gjør meg mest frustert. Jeg har klart å bomme på den sannsynligvis aller enkleste oppgaven som ble gitt nettopp pga en idiotisk blemme! Oppgaven lyder:

Finn alle røttene til:

[tex]\sqrt[4]{1+i}[/tex]

Her presterer jeg å begynne oppgaven med å skrive:

[tex]1+i = 2e^{\frac{i\pi}{4}[/tex]

Men dette skal jo selvsagt være:

[tex]1+i = \sqrt{2}e^{\frac{i\pi}{4}[/tex]

Resten av oppgaven har jeg løst riktig rent teknisk (selv om det endelig svarret selvsagt ikke blir helt korrekt), men når jeg gjør en sånn IDIOTISK feil tidlig i oppgaven så er jeg redd for at dette vil gi en del trekk. Dette torturerer meg mentalt - jeg har gjort slike oppgaver 500 ganger men klarer selvsagt å gjøre feil når det virkelig gjelder. Faktum er at jeg ser at jeg tre(!) ganger på eksamen har tatt feil absoluttverdi av et komplekst tall enda dette egentlig er latterlig enkelt. Jeg fatter ikke hva som foregikk i hodet mitt! Men, som sagt, jeg er ganske sikker på at jeg hadde oppdaget disse feilene om jeg hadde hatt mer tid.
Svar