Hva må til?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
John Nash
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 31/05-2011 18:37

Hei.

Jeg har søkt på Siviløkonomi- studiet til høsten. Jeg hadde eksamen i matte S2 forrige Tirsdag (31.05), Jeg kan stoffet, har jobbet jevnt, fikk 4 i S1, men nå følte jeg det gikk dårlig.

Er det noen her på¨forumet som vet hva som tradisjonelt skal til for å kun bestå? Har regnet gjennom de oppgavene jeg gjorde og det meste av dette er riktig besvart. Tingen er at jeg ikke fikk tid til alle oppgavene. Men det jeg svarte på er helt riktig. Det var kun en liten regnefeil i en oppgave om å finne E(x) og Var(x). Her fikk jeg 1,6 når svaret egentlig var 1,5. Satte opp fremgangsmåte og formler HELT riktig. Kan det hende at sensor gir meg litt "sympati- poeng" for dette? Kan noen forklare meg hvordan sensor ser på oppgaver som er helt riktig regnet ut, men har galt svar?

Er livredd nå. Spurte læreren min, og han sa det kreves 15 poeng for å stå. Er egentlig ikke svak i matte, men følte jeg ikke hadde dagen her...

Må også nevne at jeg klarte en av de vanskeligste oppgavene sist i del 2. Kan dette veie litt "opp"?

Alle svar mottas med stor takknemlighet:)
Pauekn
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/03-2011 10:12

Dette varierer kanskje litt fra lærer til lærer, men de skal vel strengt tatt ikke trekke stort om du bare har gjort en "slurvefeil". Så lenge du gjort utregningene dine riktig ville vel de fleste lærere gi minst et halvt poeng hvis de tenker på elevene.

Jeg har også hørt at noen ikke trekker poeng i det hele tatt, men det har i hvertfall aldri jeg opplevd...
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

John Nash skrev:Hei.
Jeg har søkt på Siviløkonomi- studiet til høsten. Jeg hadde eksamen i matte S2 forrige Tirsdag (31.05), Jeg kan stoffet, har jobbet jevnt, fikk 4 i S1, men nå følte jeg det gikk dårlig.
Er livredd nå. Spurte læreren min, og han sa det kreves 15 poeng for å stå. Er egentlig ikke svak i matte, men følte jeg ikke hadde dagen her...
Alle svar mottas med stor takknemlighet:)
Total ant poeng på disse eksamensoppgavene pleier å være 60.
Så 15/60 = 0,25 samsvarer med grensen for å stå, nemlig ca 25 %.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar