Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Hei. Jeg har funnet ut at jeg ønsker mer utdannelse. På videregående hadde jeg bare "praktisk" matte, ikke "T" matte.. Om noen har tips om hvordan jeg bør gå frem for å ta de nevnte fagene, mottas de med takk Planen er å ta det mens jeg jobber fulltid. Jeg har god tid. Trenger mao. ikke være ferdig på et år. Jeg antar at "T" matten bør være gjort før jeg begynner med "R" matten?
Om du har god tid så er det bare en ting som nytter. Det er å regne mye matte. Skaff deg gjerne en en god bok "anbefaler sinus serien fra cappelen"
Så regner du mye oppgaver.
Er det en seksjon du ikke forstår så prøv å les deg opp i boken en gang til. Henger det fortsatt ikke på grep kan du søke litt på nettet, for eksempel KahnAcademy eller PatrickMT på youtube. Der jeg foretrekker sistnevnte.
Dette forumet er også meget bra om du står fast på noen oppgaver. Så bare bruk dette forumet for det det er verdt. Vi prøver alltid å være hyggelige og hjelpe folk der de står fast.
Det jeg anbefaler deg, er å først jobbe deg gjennom T1 boken. Men ikke ta eksamen enda. Jobb deg også igjennom R1 boken, og kanskje også R2. Siden du skal lese disse bøkene uansett, burde det gå fint.
Nå kan du gå tilbake til T1 og lese litt mer i denne før du tar eksamen. Da vil stoffet virke mye lettere. Selv kjenner jeg mange som slet i T matten (selv fikk jeg 4) men syntes denne matten ble virkelig lett senere. Da tok jeg opp igjen T matten som privatist og fikk toppkarakter.
1. Jobb deg gjennom bøker
2. Jobb igjennom T1, R1, R2.
3. Forstå matten, spør her om du står fast.
4. Gjør eksamensoppgaver før eksamen
5. Ta det med ro matte er gøy =)
Gjerne også gjør eksamensoppgaver på en måte mest mulig likt eksamen. Slik man slipper eksamensnerver. Ta frem en stoppeklokke eller lignende, slik du holder rede på tiden
Så burde det helt sikkert gå fint. Matten er ikke vanskelig, så lenge man jobber litt med det. Og du har jo tid =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Trodde du skulle ta eksamen i T matte, og men ser du har praktisk matte. Ville likevel anbefalt deg å ta denne eksamenen, men men. Gode karakterer vet du :p
Selv om du skal ta R1 og R2 anbefaler jeg deg å skaffe T1 boka. Dette er fordi det som står i denne boka er grunnleggende, og hjelper mye på matten fremmover. Når man begynner på litt tyngre matte, er det veldig vikig at det grunnleggende sitter. Er man i jobb, så er man gjerne litt rusten.
Fy1 er ganske vanskelig, men eksamen er muntlig så =) Her må man også gjøre forsøk, og forstå fysikken. Det er ikke et så sterkt fokus på selve regningen, selv om de fleste lærebøker legger opp til det. Ta en titt på læreplanmålene, som ligger på Udir. Anbefaler ergo boka.
Fleste vidergående skoler, er positivt innstillt til privatister som skal gjennomføre forsøk. I det misnte de jeg har hørt i bergen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk