I forbindelse med at jeg skal ta fysikkemner på universitetet etter hvert har jeg begynt å se gjennom vgs-pensum for Fysikk ettersom jeg kun tok kjemi og biologi da jeg gikk på vgs for over 10 år siden.
Jeg har et kort spørsmål angående Newtons 3 lov. Jeg forstår egentlig prinsippet bak loven, men lurer litt på følgende scenario:
Sett at jeg skyver en gjenstand som har mer masse enn meg. La oss f.eks. si at jeg skyver en kasse med masse på 100 kg. Kassen får en akselerasjon på 0,2 m/s^2. Den samlede kraften blir da 100*0,2 = 20 N.
I følge Newtons 3 lov skal en kraft av samme størrelse gå fra kassen til meg. Denne kraften kjenner jeg jo selvsagt i hendene når jeg dytter kassen, men la oss si at jeg fortsatt har bena helt plantet på jorden og dermed har akselerasjon 0 m/s^2.
Newtons 2 lov sier at F = ma. Men dersom jeg ikke beveger meg, til tross for at jeg "kjenner" kraften, så er jo a = 0, og da vil også F = 0.
Hvordan kan da disse kreftene være like? Jeg forstår det jo slik at det er friksjon som gjør at jeg kan "motstå" kraften slik at jeg ikke får noen akselerasjon, men hvordan kan dette da settes opp rent matematisk? Nå har jeg ikke kommet til seksjonen om friksjon enda så det kan jo være dette forklares her. I omtrent alle oppgaver hittil er det slik at man som regel blir bedt om å se bort fra friksjon, men jeg vil gjerne forstå dette

Setter stor pris på innspill