Legg merke til at tallene
lager en økende sekvens. Generelt gjelder
Setter vi
... som betyr:
- -
Leste denne i en bok jeg leser nå. Artig hva som skjer når man leker med symboler og glemmer av hva de symboliserer.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Men gjelder ikke det bare komplekse tall? I en bok jeg har her står det at vi som følge av Riemannsfæren kan bli enige om at komplekse tall Z har følgende egenskaperFredrikM wrote:Vi kan faktisk argumentere enda bedre enn dette for påstanden. Se på følgende illustrasjon:
Tallinjen er nederst, og vi har en sirkel som ligger på tallinjen. Hvert tall kan framstilles som en vinkel fra toppunktet og ned på tallinjen. Legg merke til at alle tall, bortsett fra null har en "negativ" (1 har -1, osv). Når vi lar vinkelen øke, øker også tallverdien, og vi kan konkludere med atbefinner seg på toppen av sirkelen. (slik 0 befinner seg nederst, og 1 befinner seg ved siden av null, osv). Legg også merke til at om vi beveger oss oppover mot klokken på sirkelen, stiger tallverdiene hele tiden. Men når vi har passert , kommer vi plutselig over til de negative tallene.
Derfor kan vi konkludere med at
Nesten riktig:edahl wrote: EDIT: En kan kanskje komme frem til samme egenskaper når det gjelder reelle tall ved å spesifisere R U infDa blir jeg den første til å si hei til intervallet [-inf, inf]
Hei.Aleks855 wrote:Beklager hvis jeg drar opp gamle tråder uhensiktsmessig, men jeg har et lite innspill.
Det gjelder altså påstanden om at
Ren barneskolematte tilsier på strak arm at dette er feil.
Grunnlaget:
Når vi lærte å gange og dele, så lærte vi også å sjekke svaret.
Altså hvis
Så sjekker man ved å bekrefte at
Her faller den ovenforstående påstanden i grus.
skulle dermed tilsi at
Med den logikken kan man også påstå at
tilsier at
Osv...
På samme måte motargumenterer man divisjon med 0.
Altså fordi hvisder k er en hvilken som helst konstant, så må vi også konkludere med at når vi vet at multiplikasjon med 0 gir 0.
Så jeg lurer litt på hvilken bok det er som nevnes i første innlegg
Det stemmer.Nebuchadnezzar wrote:Men det blir uansett fortsatt feil å si at
Det er vel bare en annen ordlegging av det jeg sa.krje1980 wrote:Hei.Aleks855 wrote:Beklager hvis jeg drar opp gamle tråder uhensiktsmessig, men jeg har et lite innspill.
Det gjelder altså påstanden om at
Ren barneskolematte tilsier på strak arm at dette er feil.
Grunnlaget:
Når vi lærte å gange og dele, så lærte vi også å sjekke svaret.
Altså hvis
Så sjekker man ved å bekrefte at
Her faller den ovenforstående påstanden i grus.
skulle dermed tilsi at
Med den logikken kan man også påstå at
tilsier at
Osv...
På samme måte motargumenterer man divisjon med 0.
Altså fordi hvisder k er en hvilken som helst konstant, så må vi også konkludere med at når vi vet at multiplikasjon med 0 gir 0.
Så jeg lurer litt på hvilken bok det er som nevnes i første innlegg
Det gir ikke mening å si atettersom det er umulig å dele på . Som påpekt over er dette en udefinert verdi. Det vi imidlertid kan si er at:
.
For å bevise dette nærmere må du ha kjennskap til litt reell analyse, som f.eks. epsilon-delta definisjonen.