Statistikk - empirisk korrelasjonskoeffisient

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Stinkfisten
Noether
Noether

Hei!

Jeg sitter og regner på empirisk korrelasjonskoeffisient. Men sliter med hva jeg egentlig skal skrive inn i formelen! Hva skal jeg putte inn her f.eks(del av formelen)?

[symbol:sum] [symbol:integral] [symbol:rot](Xi-Xi)^2

PS! Skal være en strek over den siste X'en der.. Den vet jeg er forventningen, er egentlig første X'en der jeg ikke klarer å finne ut av!
Oddis88
Jacobi
Jacobi

[tex]xi [/tex]er hver observasjon og [tex]\bar{x}_n[/tex] er gjennomsnittet av de n observasjonene.

Med utgangspunkt i formelen under.

[tex]s^2 = \hat\sigma^2 = \widehat\operatorname{Var}[X] = \frac{1}{n-1}\sum_{i=1}^n(x_i-\bar{x}_n)^2[/tex]

Kan du poste hele formelen ?
Stinkfisten
Noether
Noether

Oddis88 wrote:[tex]xi [/tex]er hver observasjon og [tex]\bar{x}_n[/tex] er gjennomsnittet av de n observasjonene.

Med utgangspunkt i formelen under.

[tex]s^2 = \hat\sigma^2 = \widehat\operatorname{Var}[X] = \frac{1}{n-1}\sum_{i=1}^n(x_i-\bar{x}_n)^2[/tex]

Kan du poste hele formelen ?

R= Sxy/sx*sy = [symbol:sum] (X-´X)*(Y_Ý) / [symbol:rot] [symbol:sum] (X-´X)^2* [symbol:sum] (Y-Ý)^2

Veldig lang og håpløs formel, men kvadratrota skal være over hele nevneren :)
Oddis88
Jacobi
Jacobi

Men her er jo x en data du har målt/funnet da vil [tex]\bar{x}[/tex] være det aritmetiske gjennomsnittet
Post Reply