Begynner på universitetet neste år...

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Mange som blir tilknyttet institutt for matematiske fag på NTNU, hurra!! Nebuch: får håpe de har lært dere på LUR at topologi er et reelt valg å fordype seg i. Nesten alle som velger matematikk på LUR velger algebra ...
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

claudeShannon skrev: Jada, synes det er kjempespennende. Jeg begynte offisielt 1. juli i år + jobbet noen måneder med forberedende arbeid mellom innlevering av masteroppgaven og offisiell start. I tillegg er oppgaven en slags videreføring/utvidelse av emnet på masteren, så er jo godt i gang allerede. Men er veldig mye arbeid og noen ganger en del frustrasjon også, så ikke bare fryd og gammen!
OK, så da er du veldig tidlig ute i løpet. Du får ha lykke til! Jeg administrerer doktorgradsprogrammet for et medisinsk institutt ved UiB, så jeg vet godt at tiden som stipendiat er preget av mange oppturer og også en del nedturer. Og ekstremt lange arbeidsdager uten overtidsbetaling :). Men hvis du brenner for forskningen er det utvilsomt et veldig bra og spennende valg!

claudeShannon skrev:Ja, det som var tanken bak det, dog forventer jeg ikke at jeg blir ferdig med dette på normert tid. Forskningen kommer først, men på sikt så kan jeg jo fullføre graden etter jeg har begynt å jobbe etter endte PhD-studier. Så på en måte blir det litt som din situasjon, men ikke helt det samme heller.:)
Jeg skjønner. Igjen - du får ha riktig lykke til!
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Hvordan går det med boligjakten i Trondheim? Noen som stresser fortsatt eller har ting roet seg? :)
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Neppe roet seg. Boligmarked (kjøp av bolig) har i alle fall tatt helt av etter at folk fikk vite hvor de kom inn, så vil tippe det er lignende tilstander for leie også. En venn snakket om budrunder på husleie osv på visninger han hadde vært på, så fort å inngå en dårlig avtale virker det som, spesielt om en er depserat.
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Da er innflyttinga endelig ferdig! Noen mattevenner som har tenkt seg ut i dag da, eller skal dere spare dere til fadderuka? :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Akkuratt flyttet inn jeg og. Skal ut og farte litt, men tar nok ikke en tur på byen med det formålet og innhalere store mengder [tex]C_2H_5OH[/tex]

Så ja, blir spennende fremmover.

Noen smarte tips angående matveien? Fant ut at bjørns havregryn=billig og godt, og erstatter mye brød.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Røyke alkohol? You be crazy, esse! :lol:

Havregryn er bra mat! Ellers er det greit å være litt på utkikk etter tilbud, og generelt holde seg til billigvarer kontra merkevarer. Kanskje kjøpe litt bulk om det er billig kjøtt etc. Jeg har også en bøtte med proteinpulver som jeg erstatter noen måltider med
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Sitter nå i studenthybelen min på Voll og gleder meg til å studere Matematiske fag på Gløshaugen de kommende årene!

Noen som har tatt ekstra emner på et semester og som kan si noe om hvor krevende dette har vært sammenlignet med å følge standarden på fire emner per semester?
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Kommer ann på hvor god disiplin du har. Første semester cruiset jeg gjennom med gode karakterer. Andre semester tok jeg et ekstra fag siden det første var så lett. Endte opp med at jeg fikk A i ekstrafaget og kontet to av de andre fagene.

Bør nevnes at jeg begynte å spille Minecraft andre semester.
tosha0007
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 16/05-2009 17:33

Svinepels: Eg skal begynne andre året på BMAT no og har hatt 5 fag begge dei første semestra. Har gått heilt fint, men til tider er det fare for i overkant mykje arbeid. Pass på og ikkje ha 5 mattefag, då kan du fort møte veggen. Dersom du vil snakke med nokon i Delta, og truleg nokon som går BMAT må du berre møte opp i kantina i Realfagsbygget i morgon (måndag) mellom 10 og 15 då Delta skal ha stand der. Underteikna vil _muligens_ stille opp. Elles kan det vere lurt og delta i fadderperioden :)
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Takk for nyttige innspill begge to!

@tosha0007: Det med å ikke ha fler enn fire mattefag høres lurt ut. Jeg skal ha "exphil", "grunnkurs i analyse I", "lineær algebra og geometri" og "tallteori" det første semesteret nå, og lurer på om jeg skal ta grunnkurs i programmering i tillegg. Jeg har allerede litt erfaring med programmering, og tror derfor at det ikke blir så altfor mye ekstra-arbeid med grunnkurset, som er beregnet på folk som gjerne ikke har noe erfaring fra før av.

Ellers så er jo grunnkurs i analyse I et fag med mye repetisjon fra VGS-matte, så her trenger man kanskje ikke heller å yte i overkant mye heller for å få gode resultater. Vi får se, ble i hvert fall litt mer sikrere på at det å ta et ekstra emne kan være en god beslutning nå.

Får ta en tur innom kantina :)
tosha0007
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 16/05-2009 17:33

Hadde nær den same kombinsjonen i fjor haust, berre Diskret matematikk i staden for exphil. Vil tilrå og ta diskret matematikk saman med talteori då talteori delen er overlappande, utan at du får studiepoengreduksjon. I tillegg har eg inntrykk av at Schau lager veldig lette eksamenar. I fjor fekk vell rundt 1/3 av alle som tok faget A dersom eg hugsar rett.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

svinepels skrev:Noen som har tatt ekstra emner på et semester og som kan si noe om hvor krevende dette har vært sammenlignet med å følge standarden på fire emner per semester?
Det kommer an på emnene du tar ekstra. Hvis du velger emner som ikke er relatert på noen som helst måte kan det bli tøft pga mye som må leses og fordøyes, men hvis du klarer å finne fag som er litt relatert til hverandre og har noen deler av pensum som nogen lunde felles så kan du ta både to og tre ekstra emner i løpet av et semester uten at det blir problematisk. Har selv hatt semester med syv fag uten at det har påvirket resultatene, men skal man kjøre et sånt løp blir man boende på lesesal, så det krever en god del disiplin og ikke minst tid.
Svar