Polynomdivisjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mandelbrot
Pytagoras
Pytagoras

Hei.

Har nettopp satt meg på skolebenken igjen for å ta R1, og det er nå fire år siden jeg har hatt matematikk. Etter å ha vært borte fra matematikken i fire år har jeg blitt ganske rusten.

Jeg prøver å løse en polynomdivisjon, meg står fast.

(2x[sup]3[/sup] + 3x[sup]2[/sup] +2x - 1) : (x[sup]2[/sup] + x - 1) = 2x
- (2x[sup]3[/sup] + 2x[sup]2[/sup] - 2x)
               x + 4x

Lenger enn dette kommer jeg ikke. Ble ganske irritert på meg selv, så jeg sjekket fasiten, og det står at svaret skal bli: [tex]2x + 1 + \frac{3x}{x^2 + x - 1}[/tex].

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme fram til dette svaret. Er det noen av dere som orker å fortelle hvordan jeg skal gå fram videre? Gjerne forklar hvordan det gjøres og ikke skriv løsningen direkte. Takker på forhånd for svar som eventuelt kommer. :)
Aleks855
Rasch
Rasch

mandelbrot wrote:   (2x[sup]3[/sup] + 3x[sup]2[/sup] +2x - 1) : (x[sup]2[/sup] + x - 1) = 2x
- (2x[sup]3[/sup] + 2x[sup]2[/sup] - 2x)
               x + 4x
Har markert feilen din i rødt. ;)

[tex]3x^2 - 2x^2 = x^2[/tex]

Derfra tror jeg du klarer deg fint. Ser ut som du kan prosessen. Slurvefeil skjer alle.

Si fra hvis du fremdeles står fast!
mandelbrot
Pytagoras
Pytagoras

At jeg ikke klarte å se det der på egenhånd er på grensen til flaut, hehe :oops:

Tusen takk skal du ha for hjelpen!

Finnes det forresten noen form for guide til hvordan man skal skrive mattestykker i LaTeX her på forumet? Fikk knotet det til i forrige post, men det tok meg litt tid. Ser mye bedre ut å gjøre det slik.
Aleks855
Rasch
Rasch

LaTeX går som regel litt av seg selv.

Skriver man x^3+x^2+x bare med TEX-tags, så får man [tex]x^3+x^2+x[/tex].

Ligger en del info i denne tråden:
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... php?t=5569

Brøker er alltid greit å lære seg, for det blir mye forvirring når noen bare kjører venstre-til-høyre uten hensyn til regnerekkefølge.
Post Reply