Litt hodebry...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6874
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

Så hvis du har en funksjon f(x) og skal tegne funksjonen f(x-4), hvorfor ligger den til høyre for f(x) og ikke til venstre?

Ser ikke helt intuisjonen bak dette.
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Tenk deg grafen til en funksjon f. Så kan vi tenke oss at vi skal tegne grafen til g(x) = f(x-4). Vi kan f.eks. ta punktet x = 5. y-verdien i dette punktet er gitt ved g(5) = f(5-4) = f(1). Punktet i x = 5 er altså "det samme" som punktet i x = 1 på grafen til f. Altså -- i x = 5 forekommer samme funksjonsverdi som f hadde 4 x-verdier tidligere. I et hvert punkt på g må vi trekke fra 4, altså gå 4 steg bakover (mot venstre), for å finne det tilsvarende punktet på f. Resultatet blir at g er forskjøvet mot høyre i forhold til f, siden hvert punkt på g har samme y-verdi som f har 4 punkter til "tidligere" (lenger til venstre).

Jeg vet ikke om dette egentlig hjalp noe. Hva er det du eventuelt finner uintuitivt?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6874
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

:idea: Det var egentlig den forklaringa jeg trengte.
Jeg så ikke på f(x-4) som en ny funksjon; jeg så på det som en forskyvning av den samme funksjonen. :roll:

Fikk til de oppgavene jeg trengte når jeg så på f(x-4) som g(x), og evaluerer dem ved en vilkårlig x-verdi. Får visualisert grunnen, og da ble det plutselig ganske intuitivt, hehe.

Takker så meget!
Post Reply