Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Det stemmer. Du ganger med fellesnevner på begge sider av ligningen. Da må du passe på at du har to ledd på høyre side, og fellesnevneren må ganges inn i begge disse.
Hvis du syns det blir uoversiktlig å gjøre alt i ett jafs, så kan du fint gange med hver faktor i fellesnevneren hver for seg. Altså at du først ganger med x og så med (x-4) (eller omvendt).
Jeg så ikke at du skrev "gange oppe og nede" i sted. Det skal du ikke gjøre. Du skal kun gange brøken med x(x-4), eller gange inn i telleren om du vil (det blir det samme). Det skal du gjøre i hver brøk i ligningen.
Da kan jeg vise deg hvordan. Å sette prøve på ligningen betyr at vi setter inn den verdien vi har funnet for x, og ser om venstre og høyre side blir like. Husk at når vi løser en ligning skal vi jo finne det eller de tallene x kan være dersom det som står på hver side skal være likt.
Da ser vi at venstre og høyre side ikke er like. Altså er det tallet du fant for x galt. Hva fikk du når du regnet ut? Jeg mistenker det skjedde en fortegnsfeil helt på slutten i utregningen din, for svaret skal nemlig bli x = 3 (du kan jo prøve å sette prøve med x = 3 og se om du får det til?)
Da er neste steg å flytte x-ene på én side og tallene på andre siden, slik du sikkert har gjort mange, mange ganger. Vi kan f.eks. flytte x over på høyre side og -12 (altså -20 + 8) over på venstre side: