Noen som vet om et bra Java-forum?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

krje1980
Leibniz
Leibniz

Hei.

Ved siden av Reell Analyse tar jeg for tiden Grunnkurs i Programmering (Java). Faget er egentlig nokså enkelt og greit, men det hender jo fra tid til annen at jeg støter på ting jeg ikke helt forstår. Jeg har prøvd å finne et bra forum for Java hjelp på nettet, men har ikke funnet noe enda. Det finnes en del bra utenlandske sider, men i og med at vi programmerer på norsk er ikke dette optimalt.

Dersom noen av dere kjenner til et bra Java-foum setter jeg veldig stor pris på å bli tipset om dette!
Aleks855
Rasch
Rasch

drgz
Fermat
Fermat

http://stackoverflow.com/ er et bra sted for å både stille spørsmål og finne svar på ting du kan lure på, for Java og alle andre programmeringsspråk.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Aleks: Jeg har selvsagt prøvd å google dette allerede, men som sagt så har de fleste bra forum jeg har funnet vært utenlandske.

ClaudeShannon: Takk for tipset, men det ideelle hadde vært et norsk forum ettersom vi, som sagt, programmerer på norsk (noe som jeg egentlig synes vi ikke burde gjøre, men dette er ikke opp til meg).
drgz
Fermat
Fermat

Det er vel ingen forskjell på hvilket språk du bruker for variablene når alt av funksjoner osv i API er engelsk? F.eks skriver du vel sys.out.printline osv?

Men du kan alltids prøve ut http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=35

Tenker bare at du mest sannsynlig får hjelp raskere på stackoverflow hvis problemet er programmeringsrelatert.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Takk igjen.

Det er riktig at en del av programmerinsspråket bruker engelske funksjoner, men når et program i sin helhet har en haug med norske metoder, strenger, etc., så er det ofte enklest å spørre på norsk.

Men som sagt så skulle jeg svært gjerne sett at faget foregikk på engelsk.
Aleks855
Rasch
Rasch

Ser ikke helt logikken bak å programmere på norsk. Er jo kanskje lettere for de som ikke er så engelsk-kyndige, men samtidig så begrenser det i stor grad hva man kan gjøre rett etter kurset.

Programmeringsspråk skal jo være et universalt språk som åpner for internasjonalt samarbeid og arbeidsmuligheter.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Aleks855 wrote:Ser ikke helt logikken bak å programmere på norsk. Er jo kanskje lettere for de som ikke er så engelsk-kyndige, men samtidig så begrenser det i stor grad hva man kan gjøre rett etter kurset.

Programmeringsspråk skal jo være et universalt språk som åpner for internasjonalt samarbeid og arbeidsmuligheter.
Helt enig!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Litt som om vi skulle hatt et eget norsk mattespråk :p
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch

Eller at katter og hunder lager forskjellige lyder basert på hvor i verden de kommer fra :lol:

Noen sier MØØ andre sier ASLKNFAW
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Vi har faktisk egne ord og uttrykk så sånn sett kan vi si at vi har et norsk mattespråk, selv om symbolene er universale.

Og dyr har også ulike dialekter, tror det var vist at en fugleart som var plassert to vidt forskjellige steder i verden hadde problemer med å forstå hverandre.

Er dog ikke sikker på om det samme gjelder for kuer...
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
krje1980
Leibniz
Leibniz

Nå er jo selvsagt selve programmeringsspråket universalt, men hvis man har skrevet en haug med kode og har opprettet mange metoder med norske navn (settTilstand(); hentTilstand(); settKjønn()) som refereres til flere ganger i kildekoden, og man i tillegg gjerne har lagt inn flere norske setninger som skal skrives ut som strenger, så er det mye lettere å copy/paste dette inn på et norsk forum enn å måte omskrive alt dette til engelsk slik at det er forståelg også for engelskspråklige. Dette er hovedårsaken til at et norsk forum ville vært mest ideelt.
drgz
Fermat
Fermat

Trikset da er å bruke engelske navn på variabler og funksjoner, selv om foreleser skriver på norsk, så har du brått mye større muligheter for å få den hjelpen du ønsker :)
krje1980
Leibniz
Leibniz

Ja det er jo faktisk veldig lurt :). Ha ha. Det har jeg ikke tenkt på!
Gustav
Tyrann
Tyrann

Vil anbefale å utelukkende bruke engelsk ved programmering. Jeg syns ihvertfall det blir litt inkonsekvent med norske navn på variabler og metoder etc. når alle innebygde funksjoner i programmeringsspråket er på engelsk. Da blir det jo kanskje lettere å søke hjelp i internasjonale forum også. Antar de fleste profesjonelle programmerere bruker engelsk(?).
Post Reply