Kalkulator som gir en annen funksjon enn boken

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
marvango
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2011 01:30

Holder på med matematiske modeller og sliter litt med kalkulatoren. Går inn på STAT og fyller ut listene der, og lar deretter kalkulatoren finne den tredjegradsfunksjonen som passer best med verdiene.
Problemet er bare at kalkulatoren gir meg en annen funksjon enn boken. Den er ikke veldig anderledes, bare litt andre verdier. Funksjonen passer fortsatt, men er litt "dårligere" enn den boken mener kalkulatoren min skulle gitt meg.
Har stilt inn kalkulatoren slik boken har sagt (1T). Jeg har to CASIO kalkulatorer og begge gir meg samme resultat. Hva kan være galt?

Og hvor mye har dette å si på eksamen? Det er jo ikke min feil at kalkulatoren mener noe annet enn fasit. Jeg gjør utregningene riktig og det blir tilnærmet fasitsvar ca. +/-2.
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Prøv å sjekke en gang til om du har skrevet listene korrekt.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Sjekk om boka runder av svarene kalkulatoren din gir deg, eller omvendt. Hvis svarene i boka har et visst antall desimaler, mens kalkulatorene dine har et annet, kan jo det være tilfellet.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
marvango
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2011 01:30

Jeg har dobbeltsjekket ved å gjøre det to ganger pr kalkulator (altså 4 ganger). Boken viser skjermbildet på kalkulatoren, som på mine gir bittelitt anderledes verdier. F.eks. på skjermbildet i boken står det a=0,00008843, mens det på min kalkulator står a=0,00008227. a, b, c, og d verdiene jeg får frem er litt forskjellige fra boken. (y=ax^3+bx^2+cx+d)
Svar