Hvordan løse denne uten bruk av likning?
Hege og Arne delte 200 kroner. Tredelen av det Hege fikk, var lik halvparten av det Arne fikk. Hvor mye fikk hver av dem?
Likning eller??
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
-
- Grothendieck
- Posts: 825
- Joined: 14/02-2011 15:08
- Location: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)
Da må du regne ut hvor store deler av det totale hver av dem fikk...cantora wrote:Hvordan løse denne uten bruk av likning?
Hege og Arne delte 200 kroner. Tredelen av det Hege fikk, var lik halvparten av det Arne fikk. Hvor mye fikk hver av dem?
En tredjedel av det Hege fikk er lik halvparten av det Arne fikk.
Da blir den totale summen av delene:
[tex]3 \cdot \frac 12 + 2 \cdot \frac 12= 1,5 + 1= 2,5[/tex] Arne får altså [tex]\frac 1{2,5}[/tex] av det totale beløpet, siden summen av hans deler var 1 og den totale summen var 2,5. Da kan vi dele 200 kr på 2,5 for å få hvor mye Arne fikk...
Arne fikk: [tex] 200 \div 2,5 = 80 kr [/tex].
Heges del av de 200 kronene finner vi ved at hun fikk 1,5 gang så mye som Arne...
Hege fikk: [tex] 1,5 \cdot 80 kr = 120 kr[/tex]
Men tror ikke dette er så mye mindre komplisert tankegang enn en ligning. Vet imidlertid at en får slike oppgaver før man har lært noe særlig om ligninger, og da er det slik de er ment å skulle løses. Alternativet ville vært ligningssett.
Hvis noe fortsatt er uklart, er det bare å fortsette å spørre...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.