Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei. Sitter her men en fysikkoppgave som stiller følgende spørsmål:
Vi står på en balkong 10 meter over bakken og kaster en ball rett opp med farten v0 = 15 m/s
b) hvor stor er farten etter 1.0s ?
Hvordan regner jeg det ut?
skal jeg bruke v = v0 + at ?
det jeg ikke skjønner da er hvordan man skal regne seg frem til akselerasjonen når tiden er 1 sek. Skal man bruke den tidløse likningen for akselerasjon da?
EDIT: Jeg vet at svaret allerede er oppgitt, men man må jo vise med utregning
Tips: Når ballen når sin makshøyde vil farten, altså [tex]v[/tex] være lik [tex]0[/tex]. Dersom du setter dette inn i formelen [tex]v =v_0 + at[/tex] vil du finne et uttrykk for [tex]t[/tex] som gir deg tidspunktet ballen er høyest.
Et tips til å løse slike oppgaver er å skrive ned alt du får vite i oppgaveteksten. Her får vi vite at:
[tex]v_0 = 15 m/s[/tex]
[tex]a = -9,81 m/s^2[/tex]
Vi vet at ballen beveger seg med en viss fart oppover, før den snur og faller nedover. Akkurat i snuøyeblikket er farten, altså [tex]v[/tex], lik [tex]0[/tex]. Vår oppgave er å finne ut hvor langt ballen har beveget seg når den snur. En formel for distanse er gitt ved:
[tex]s = \frac{(v_0 + v)t}{2}[/tex]
Fra det som er gitt i oppgaven vet vi at:
[tex]v_0 = 15 m/s[/tex]
Samt at vi i snuøyeblikket har:
[tex]v = 0 m/s[/tex]
Men vi ser at vi mangler et uttrykk for [tex]t[/tex]. Altså må vi finne dette uttrykket først. Da må vi finne en formel vi kan bruke hvor [tex]t[/tex] er den eneste ukjente konstanten. Derfor kan vi her bruke formelen [tex]v = v_0 + at[/tex]. Da får vi:
[tex]0 = 15 -9,81t[/tex]
[tex]9,81t = 15[/tex]
Del med [tex]9,81[/tex] på begge sider, så finner du uttrykket for [tex]t[/tex]. Dette kan du så sette inn i uttrykket: