Hei!
Holder på med en fysikkoppgave der jeg ikke klarer å se selv hvor feilen ligger, oppgaven er:
a) Regn ut den kinetiske energien til en lastebil med massen 8,0 tonn som kjører med farten 72 km/h.
Mitt forsøk på løsning:
[tex]E_k =\frac 12 mv^2[/tex] der m er massen i kg og v er farten i m/s.
Dvs. at den kinetiske energien blir:
[tex]E_k =\frac 12 mv^2=\frac 12 \cdot 8000kg \cdot 72 km/h \cdot \frac {1m/s}{3,6 km/h}=80 kJ[/tex]
Fasit i boken sier 1,6 MJ, dvs. 1,6*10^6 J.
b)
Hvor fort måtte en personbil på 800 kg kjøre for å ha like stor kinetisk energi som lastebilen?
Mitt forsøk på løsning:
[tex]E_k =\frac 12 mv^2[/tex] gir [tex]v^2=\frac {2E_k}{m} [/tex] dvs. at [tex]v=\sqrt{ \frac {2E_k}{m} }[/tex]
Altså blir farten:
[tex]v=\sqrt{ \frac {2E_k}{m} }= \sqrt{ \frac {2 \cdot 1,6 \cdot 10^6 J}{800 kg} }= 63 m/s[/tex] Dette stemmer med fasit når jeg bruker E_k fra fasiten til oppgave a)
Med mitt svar på a) ville jo farten i B) ha blitt 14 m/s, og bilen ville kjørt saktere enn lastebilen, noe som ikke stemmer med formelen foe kinetisk energi.
Hva har jeg gjort feil i a) siden jeg får feil svar? Håper noen ser det og kan hjelpe!
På forhånd takk!
Fysikkoppgave - kinetisk energi
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
eller
-
- Grothendieck
Selvfølgelig!
*Ler av seg selv*
*Ler av seg selv*

Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
eller
eller