Hei!
Oppgaven er:
En bil med massen 800 kg kjører med farten 54 km/h.
a) Hva er bilens kinetiske energi?
[tex]E_k=\frac 12 mv^2=\frac 12 800 kg \cdot \left( 54km/h \cdot \frac {1m/s}{3,6 km/h} \right) ^2= 90000 J=90kJ[/tex] Dette stemmer med fasit
b)
Hva er kraftsummen som må virke på bilen dersom den skal øke farten til 72 km/h
1) over en strekning på 40 m
2) i løpet av 4,0 s
Prøvde å bruke [tex]\Delta E_k=W \Sigma F = \frac 12 mv^2 -\frac 12 mv_0^2= \frac 12 \cdot 800kg \cdot \left( 72km/h \cdot \frac {1m/s}{3,6 km/h} \right) ^2 - \frac 12 \cdot 800kg \cdot \left( 54 km/h \cdot \frac {1m/s}{3,6 km/h} \right) ^2=160kJ[/tex]
Og så er [tex]\Sigma F=\frac{\Delta E_k}{s}=\frac {160 \cdot 10^3 J}{40m}=4 kN[/tex] men fasit sier 1,8 kN
Hva er det som går galt her?
I b 2) er det vel enklest å bruke en [tex]v=v_0+at[/tex] til å finne a, siden jeg har v_0 , v og t. og så sette verdien av a inn i [tex]\Sigma F=ma[/tex], tenker jeg
PÅ forhånd takk!
EDIT: Se bort fra b 2), den er løst. Lurer imidlertid fortsatt på b 1)
Fysikkoppgave 3 -finn kraftsummen
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
eller
-
- Fibonacci
Tips
Regn alltid uten enheter. Alt blir penere da, skriv bare på enhetene på slutten. Er du usikker på hvilken enhet svaret ditt skal ha, kan du gjerne regne med bare enheter. En kombinasjon av disse to blir dog bare stygt.
1) Her glemmer du at du ikke skal øke farten med en gang, men over en strekning s.
Kan du prøve å bruke
[tex]\Delta W = F \cdot s \cdot \cos(\theta)[/tex]
Regn alltid uten enheter. Alt blir penere da, skriv bare på enhetene på slutten. Er du usikker på hvilken enhet svaret ditt skal ha, kan du gjerne regne med bare enheter. En kombinasjon av disse to blir dog bare stygt.
1) Her glemmer du at du ikke skal øke farten med en gang, men over en strekning s.
Kan du prøve å bruke
[tex]\Delta W = F \cdot s \cdot \cos(\theta)[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Euler
Det som går galt er vel heller at det har skjedd en eller annen slurvefeil/tastefeil i utregningen av [tex]\Delta E_k[/tex]. Det blir 70kJ, ikke 160kJ.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Grothendieck
Sant som du sier, Vektormannen, jeg hadde glemt å ta med m i det siste leddet når jeg regnet ut kinetisk energi, selv om det sto riktig her.Vektormannen wrote:Det som går galt er vel heller at det har skjedd en eller annen slurvefeil/tastefeil i utregningen av [tex]\Delta E_k[/tex]. Det blir 70kJ, ikke 160kJ.
Takk for hjelpen!
@ Nebu...
Om man tar med enheter eller ikke er vel gjerne en slags smakssak, synes for min del at det kommer an på hvor mye enhetene gjør av seg. Er enig i at det f.eks. er penere å gjøre om km/h til m/s i egen utregning, men at jeg ikke gjorde det kommer av latskap ^^
Hvorfor ta med [tex]cos \alpha[/tex] når vinkelen er 0 grader? Da blir jo [tex]cos \alpha=1[/tex] ...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
eller
eller