Bevegelsesmengde - Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
math93
Noether
Noether

Jeg klarte ikke å løse en oppgave, trenger litt hjelp med det :P

To kuler med massene 1,25kg og 3,6 kg henger i to lange snorer. Den lette kula blir trukket ut til siden slik at sentrum i kula blir løftet 35,0 cm opp. Vi slipper så den lette kula, og den støter sammen med den tunge kula i et elastisk og sentralt støt.

a) Hvor stor fart har den lette kula like før den treffer den tunge kula? (løst)

b) Hvor høyt opp kommer sentrum i den tunge kula når den svinger ut etter støtet?

Jeg lurer på oppgave b). Jeg skjønte ikke hvordan jeg skal løse uten å vite fart eller høyde til den lette kula etter støtet. Jeg har prøvd å regne ut der massen er summen av begge, men fikk ikke riktig svar igjen.

Denne oppgaven kommer fra kapittelet om bevaringsloven for bevegelsesmengde

Takk for alle svar :D
Matte R2
ettam
Guru
Guru

Finn farten til kula med størst masse vha. bevaring av bevegelsesmengde.

Deretter bruker du energibevarelse for å finne hvor høyt kula kommer etter støtet.
Brahmagupta
Guru
Guru

Husk at i et elastisk støt er den kinetiske energien bevart før og etter støtet. Dette gir:
[tex]\frac12m_Av_{A_1}^2=\frac12m_Av_{A_2}^2+\frac12m_Bv_{B_2}^2[/tex]
Man har i tillegg bevaring av bevegelsesmengde:
[tex]\vec{P_2}=\vec{P_1}[/tex]
Utifra dette skal man kunne finnne [tex]V_{B_2}[/tex] ved de to likningene med to ukjente.
Post Reply