Jeg gjør noen oppgaver i fysikkboka(men det omhandler vei, fart og tid!), og det er et moment jeg trenger litt hjelp med.
Jeg vet hva jeg skal gjøre i oppgaven(finne momentanfarten til ulike tidspunkter), men etter å ha lest i boka har jeg funnet ut at jeg må derivere uttrykket for å få en ny likning som jeg kan sette inn tidsverdiene i.
Her er oppgaven:
En stafettløper tilbakelegger strekningen s(t) = (5,0m/s) * t + (0,10m/s^2) * t^2 på tiden t etter at han får stafettpinnen.
Finn farten løperen har ved tidspunktene 2 sekunder, 6 sekunder og ved 10 sekunder.
Problemet her er at jeg ikke vet hvordan jeg skal derivere uttrykket s(t). Jeg vet hva jeg skal gjøre etter å ha derivert(sette inn verdier for t og regne ut). Det hadde vært supert hvis noen kunne komme med litt rask hjelp her, slik at jeg kan fortsette på neste oppgave. Dere trenger ikke å løse hele oppgaven, bare derivasjonen. Kom med en rask forklaring slik at jeg får med meg det som skjer ved hvert punkt i derivasjonen. Er takknemlig for alle gode og raske svar!

Hilsen Genius-Boy