Sette inn x=-1 og y=-2 inn i uttrykk!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
aaddj96
Fibonacci
Fibonacci

Har problemer med disse regnestykka...

2 - x-2y/3y + 2x/5y

2x i andre - 3y/5xy + 3x/2y i andre...

vet ikke hvordan man skal sette opp dette her på dette forumet, så er nok ganske vanskelig å skjønne. men trenger HJELP her! tusen takk for svar :)

PS. Jeg skrev dette veldig dumt, men meningen er at skråstrekene skal være brøkstreker, og det som står før skal være over, osv.. [/list][/sup]
NiclasHellesenL
Dirichlet
Dirichlet

Hei aaddj96.

[tex]\frac{\frac{2-x-2y}{3y+2x}}{5y}[/tex]

Jeg ville prøvd å fjernet brøkstrekene.

Det kan du gjøre med å gange med hva som er under en brøkstrek.
Bit for bit.

Så kan det være lurt å gange ut parentesen under bøkstreken i sitt eget regnestykke. (Syntes jeg da =) )

[tex]\frac{2-x-2y}{(3y+2x)5y}[/tex]

[tex](3y+2x)5y[/tex]

[tex]15y^{2}+10xy[/tex]

[tex]\frac{2-x-2y}{15y^{2}+10xy}[/tex]

Så dette er hva du egentlig sitter med. Det ser med en gang mye greiere ut :)

Og når du vil skrive uten LaTeX, kan du putte en parentes rundt det du sriver. Som i 2 - x-2y/3y + 2x/5y heller skrevet som ((2-x-2y)/(3y+2x)/(5y))

Men det beste av allt, som faktisk tar kortere tid enn man trur, er å lære seg LaTeX.

For å lære det kan man rett og lett trykke på "siter" på noens reply, og se hvordan dem har skrevet ting.

Brøkstrek:
\frac{}{}

Hvor \frac{et som kommer over brøkstrek}{det som kommer under brøk strek}

[tex]\frac{ Det \quad som \quad kommer \quad over \quad brøk \quad strek}{ Det \quad som \quad kommer \quad under \quad brøk \quad strek}[/tex]

Gange tegn er \cdot [tex]\rightarrow[/tex] [tex]a \cdot b[/tex]

Kvadratrot er \sqrt{} [tex]\rightarrow[/tex] [tex]\sqrt{2}[/tex]

Hvor man igjenn putter verdiene inni {}

For å skrive [tex]\pm[/tex] skriver du rett og slett [tex]\rightarrow[/tex] \pm hvor p er pluss og m er minus.

Det er greit å lære seg, fordi det gjør det lettere å sammarbeide om mattematikk :)

Og hvis du skulle ønske å bruke det utenfor forumet, kan du laste ned MikTex og deretter LyX.
Post Reply