Litt primtall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
KristoffeR1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 17/02-2011 20:24

hadde lyst å høre noen tanker om denne teorien, eventuelt ideer til hvordan jeg kan motbevise den eller bevise (men tror dette ligger utenfor min rekkevidde).

teorien går ut på at, om man rangerer primtallene slik at 2 blir primtall 1, 3 blir primtall 2 osv... at
eks:
2 3 5 7 11 .......
p1 p2 p3 p4 p5

[tex]P_{n}< P\leq P_{n}+n[/tex]

vet at man kan lage et oppsett for prøv og feil, men er ingen kløpper i dette.(hvor man kan benytte Eules [tex]\phi [/tex] funksjon for å minimere arbeidet.)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

driver du med prosjekt i Matte X...?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
KristoffeR1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 17/02-2011 20:24

ja, det stemmer:) håper det finnes noen programerere her som kan lage et program for å motbevise påstanden, fordi jeg ikke har veldig god kunnskap om dette.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vet ikke hvor mye dette hjelper, men i Java ville jeg gjort følgende:

Man tester alle tall fra 1 til n.
Man sjekker hvert tall "x" fra 1 til n, om de er delelig med alle tall fra 2 til (x-1).
Dersom man får en rest på alle divisjoner (altså ikke delelig på noen av tallene), så har man et primtall.
Setter primtallet inn i en tabell.
Bilde
Svar