Polynomer SigmaR1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
NiclasHellesenL
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 175
Joined: 19/07-2011 17:10

4.17

Jeg sliter litt med å ende med minus under et kvadratrot tegn :(

Bruk funksjonen [tex]f(x)=x^{3}-2x^{2}+13x-10[/tex]

a, Regn ut [tex]f(2)[/tex] og faktoriser [tex]f(x)[/tex].

[tex]f(2)=2^{3}-6(2)^{2}+13(2)-10[/tex]
[tex]x=2 \qquad \qquad \qquad x-2=0[/tex]


[tex]\begin{matrix}(x^3 & - & 6x^2 & + & 13x & - & 10) & :\,(x-2)=\underline{\underline{x^2-4x+5}} \\-x^3 & + & 2x^2 & & & & & \\ \hline& - & 4x^2 & + & 13x & & \\& & 4x^2 & - & 8x & & & \\ \hline& & & + & 5x & - & 10 & \\& & & - & 5x & + & 10 & \\ \hline& & & & & & 0 & \\ \end{matrix}[/tex]

Så setter jeg en prøve for å se om dette stemmer,

[tex](x-2)(x^{2}-4x+5)=x^{3}-6x^{2}+13x-10[/tex]

Men her kan jeg jo ikke bruke abc formelen for å komme videre :/
Fordi jeg ender opp med
[tex]x=\frac{ 4\pm \sqrt{16-4\cdot 5}}{2} [/tex]

Så da kommer jeg til oppgave b,:

Løs likningen [tex]f(x)=0[/tex] og ulikhete [tex]f(x)>0[/tex]

Altså, jeg vet at [tex]x-2=0[/tex] så x må være 2.
Men hva gjør jeg med [tex] x^{2}-4x+5[/tex] ?
Hadde jeg fått faktorisert denne, kunne jeg sett de andre x verdiene til å tegne en fortegns linje =)
Eller trenger jeg ikke det?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Ser riktig ut det du har gjort =)

Hva betyr det at [tex]x^2-4x+5 [/tex] ikke har noen nullpunkt?

Jo det betyr jo at enten er den positiv for alle verdier, eller negativ for alle verdier. For å vite hvilken den er, er det bare å sette inn et tall. Får du for eksempel 5. Vet du at [tex]x^2-4x+5 [/tex] er positiv for alle verdier. For eksempel
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Ser riktig ut det du har gjort =)

Hva betyr det at [tex]x^2-4x+5 [/tex] ikke har noen nullpunkt?

Jo det betyr jo at enten er den positiv for alle verdier, eller negativ for alle verdier. For å vite hvilken den er, er det bare å sette inn et tall. Får du for eksempel 5. Vet du at [tex]x^2-4x+5 [/tex] er positiv for alle verdier. For eksempel
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
NiclasHellesenL
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 175
Joined: 19/07-2011 17:10

Tusen takk =)
Post Reply