Hvordan lage y=2x+1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kentina
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 27/09-2011 14:54

Noen som hadde orket å forklare steg for steg for hvordan jeg lager en rett linje l som er gitt ved y=2x+1?

Titter i formelsamlinga mi og finner at 2x er stigningstall og 1 er konstantleddet.. MEN, der stopper hjernen! :oops:

Kunne jo dette engang i tiden(7-8 år siden)! Kan resten av oppgaven, men snodig nok ikke begynnelsen av oppgaven :lol:


E en geometri oppgave man holde på med, men siden jeg må tegne den linja først så kommer man ingen vei
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Det letteste er bare å lage en liten tabell med punkter.

likningen din sier at vi har en y og vi har en x.

Sammenhengen mellom y og x, er slik at om vi ganger x med 2 og legger til 1 får vi y.

Kan for eksempel være at jeg har x, katter. Og du har 2ganger så mange katter som meg, pluss en.

For å løse oppgaven din er det nok, å bare velge seg noen enkle x-verdier å sette inn i likningen din

Her velger jeg 0 , 1 , 2

[tex]\begin{tabular}{|c|c|} \hline x & y \\ \hline 0 & 1 \\ 1 & 2 \\ 3 & 7 \\ 4 & 9 \\ \hline \end{tabular}[/tex]

Og dette er punkter som du vet linja de går igjennom.

En funksjon er jo bare noe som gir en sammenheng mellom to størrelser.
For eksempel om jeg gir deg en x, skal du gi meg en y. for eksempel
Jeg gir deg 5

y = 2x + 1

y = 5*2 + 1

y = 11

Altså gir du meg 11. For å tegne dette så er det bare å dra en rett strek mellom to punkt.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
kentina
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 27/09-2011 14:54

tusen takk:)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Akkurat det eksempelet blir gjennomgått her :)

http://www.youtube.com/watch?v=THN4WJgsOEs
Bilde
Svar