Razzy wrote:
Tror det har foregått noe korresjon på dette feltet siden sist
Kan oppgaven løses slik? Det skal stå "punktet" i teksten over fortegnsskjemaet.
Det eneste jeg mangler nå er å sette inn x=0 i volumuttrykket på til å begynne med og se hvilket volum jeg får ut. Dette volumet er da det største denne prisma kan ha.
Nå gjelder det bare å ut:
Hvor mange prosent av kulevolumet utgjør prismevolumet i dette tilfelle?
Vel maks prismevolum har jeg akkurat funnet og volumet for en kule er oppgitt. Ok da setter jeg funksjonene lik hverandre, setter inn x=0 og løser? Ai ai captain? Eller "tosk razzy"
[tex]$${V_y} = {V_{kule}}$$[/tex]
[tex]$${{3\sqrt 3 } \over {16}}\left( {4{r^2}x - {x^3}} \right) = {4 \over 3}\pi {r^3}$$[/tex]
nei dette var noe tull, jeg skal finne PROSENT. Da må jeg isåfall dele dele prismevolumet på kulevolumet. Jeg må finne kule volumet.

FØRST:
Det var ikke vendepunkt du skulle finne, men toppunkt. Altså ikke V''=0, men V'=0.
Da får du to verdier for x, du vil vite hvilken som er toppunkt. DETTE KAN DU FINNE UT VED Å:
sette inn de to verdiene av x i V'', den verdien av x som gir negativ V'' er toppunktet. Toppunktet er
ELLER
tegne fortegnsskjema for V'
Du skal ikke få x=0.
Se det du kalte det "fantastiske innlegget" mitt...
[tex](2r-\sqrt {3}x)(2r+\sqrt {3} x)=0[/tex] gir
[tex]2r-\sqrt {3}x=0[/tex] ELLER [tex]2r+\sqrt {3} x=0[/tex]
Dette gir ikke x=0, er du enig ?
[tex]\sqrt {3}x=2r[/tex] ELLER [tex]\sqrt {3}x=-2r[/tex] dvs
[tex]x=\frac {2r}{\sqrt {3}}[/tex] ELLER [tex]x=- \frac {2r}{\sqrt {3}}[/tex]
Så må du finne ut hvilken av disse som er toppunktet (den andre er bunnpunktet.
Sett inn [tex]x=\frac {2r}{\sqrt {3}}[/tex] OG [tex]x=- \frac {2r}{\sqrt {3}}[/tex] i [tex]V^{,,}=-\frac {9x\sqrt {3}}8[/tex]
r er alltid positiv (vi har aldri møtt en negativ radius). Den verdien for x som gir negativt fortegn på V'' er dermed toppunktet, og du har x-verdien ved maksimalt volum, sett denne inn i opprinnelig V, og du har V_{maks}
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.