Kjerneregler og litt atme

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Hei, hva gjør jeg feil her?

Poenget med oppgaven er å utforske litt mer enn de delkapittelet viser(kjerneregler), så er usikker på fremgangsmåten min.

Bilde

Et annet spørsmål også; jeg bruker MathType til å skrive formler, og jeg har planlagt å begynne på universitetet om ett år. Burde jeg bare lære meg noe annet med en gang?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Ser riktig ut dette. Feil i fasit. Slike enkle oppgaver er grei å sjekke på for eksempel wolfram alpha. Og selv ville jeg bare ha skrevet

[tex]f(x)=\sqrt{(x^2-2)^3-4}[/tex]

[tex]h^{\tiny\prime}(g(x)) = h(g(x))^{\tiny\prime}=h^{\tiny\prime}(g(x))\cdot g^{\tiny\prime}(x)[/tex]

[tex]g(x)=(x^2-2)^3-4[/tex]

[tex]g^{\tiny\prime}(x)=6x(x^2-2)^2[/tex]

[tex]h(g(x))=\sqrt{g(x)}[/tex]

[tex]h^{\tiny\prime}(g(x))=\frac{1}{2\sqrt{u}}[/tex]

[tex]f(x)=(x^2-2)^3-4[/tex]

[tex]f^{\tiny\prime}(x)=\frac{1}{2\sqrt{g(x)}} \cdot g^{\tiny \prime}(x) = \frac{2}{\sqrt{(x^2-2)^3-4}} \cdot{6x(x^2-2)^2} = \frac{3x(x^2-2)^2}{\sqrt{(x^2-2)^3-4}}[/tex]

Eller bare, om jeg er lat

[tex]f(x)=\sqrt{(x^2-2)^3-4}[/tex]

[tex]f^{\tiny \prime} (x) = \frac{1}{2\sqrt{(x^2-2)^3-4}} \left( (x^2-2)^3-4 \right)^{\tiny \prime} = \frac{3x(x^2-2)^2}{\sqrt{(x^2-2)^3-4}}[/tex]

Og ja, lær deg latex ^^ Er i praksis det mathtype bruker. Bare quote innlegget mitt. Er skrevet uten bruk av mathtype. Brukte mathtype mye før selv. Men fant ut at det var like griet å bare lære seg skikkelig.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Aha, den siste metoden du viste der er jo den mest åpenbare!
Svar