Bevis for L'Hospital

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
krje1980
Leibniz
Leibniz

Hei.

Jeg forsøker å forstå beviset for L'Hospital 1, men henger ikke helt med på en liten del av beviset.

Så vi har:

Let [tex]-\infty \leq a < b \leq \infty[/tex] and let [tex]f[/tex], [tex]g[/tex] be differentiable on [tex](a,b)[/tex] such that [tex]g^\prime(x) \neq 0[/tex] for all [tex]x \in (a,b)[/tex]. Suppose that

[tex]\lim_{x \to a+}f(x) = 0 = \lim_{x \to a+}g(x)[/tex].

If [tex]\lim_{x \to a+}\frac{f^\prime(x)}{g^\prime(x)} = L \in \mathbb{R}[/tex], then [tex]\lim_{x \to a+} \frac{f(x)}{g(x)} = L[/tex].

BEVIS:

If [tex]a < \alpha < \beta < b[/tex], then Rolle's Theorem implies that [tex]g(\beta) \neq g(\alpha)[/tex]. Further, by the Cauchy Mean Value Theorem, there exists [tex]u \in (\alpha, \beta)[/tex] such that

[tex]\frac{f(\beta) - f(\alpha)}{g(\beta) - f(\alpha)} = \frac{f^\prime(u)}{g^\prime(u)}[/tex].

If [tex]L \in \mathbb{R}[/tex] and [tex]\epsilon > 0[/tex] is given, there exists [tex]c \in (a,b)[/tex] such that

[tex]L - \epsilon < \frac{f^\prime(u)}{g^\prime(u)} < L + \epsilon[/tex] for [tex]u \in (a,c)[/tex],

whence it follows that

[tex]L - \epsilon < \frac{f(\beta) - f(\alpha)}{g(\beta) - g(\alpha)} < L + \epsilon[/tex] for [tex]a < \alpha < \beta \leq c[/tex].

If we take the limit in this expression as [tex]\alpha \to a+[/tex], we have

[tex]L - \epsilon \leq \frac{f(\beta)}{g(\beta)} \leq L + \epsilon[/tex] for [tex]\beta \in (a, c][/tex].

Since [tex]\epsilon > 0[/tex] is arbitrary, the assertion follows.

OK, her er jeg med på nesten hele beviset. Det eneste jeg ikke forstår er det aller siste man gjør her, slik at man får [tex]L - \epsilon \leq \frac{f(\beta)}{g(\beta)} \leq L + \epsilon[/tex] for [tex]\beta \in (a, c][/tex]. Det er selve ulikheten jeg er usikker på - jeg ser jo selvsagt at når [tex]\alpha \to a+[/tex] så vil [tex]f(\alpha) \to 0[/tex] og [tex]g(\alpha) \to 0[/tex]. Men hva er det som gjør at vi får [tex]\leq[/tex] heller enn [tex]<[/tex] i den aktuelle ulikheten? Jeg klarer ikke å se dette, så jeg setter ekstremt stor pris på om noen kan forklare dette for meg.
Gustav
Tyrann
Tyrann

Samme prinsipp som følgende eksempel:

La f(x)=x

Da er 0<f(x) når 0<x

Tar vi grensa [tex]x\to 0[/tex] må vi gjøre om fra streng ulikhet til [tex]\leq[/tex], ellers får vi absurditeten
[tex]0< 0[/tex]
krje1980
Leibniz
Leibniz

OK. Det er jo veldig logisk! Tusen takk for hjelpen!
Post Reply