Kvadrattall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
casiofx82
Noether
Noether

Har lite forståelse for denne oppgaven, og husker aldri å ha gjort noe lignende, finner ikke noe tilsvarende i matteboka heller, er en eksamens-oppgave;

Tre påfølgende kvadrattall kan alltid skrives på formen n^2, (n+1)^2 og (n+2)^2
Med for eksempel n = 1 , får vi kvadrattallene 1, 4 og 9.

Summen av tre påfølgende kvadrattall er 365.
a) Sett opp en likning, løs denne og bestem n og de tre kvadrattallene.
Summen av to påfølgende kvadrattall er 365.
b) Bestem n og de to kvadrattallene.

Trenger hjelp med a og b, takk for svar : )
matte er det samme som tamet
Vektormannen
Euler
Euler

Du vet at summen av tre påfølgende kvadrattall er 365. Som de hinter til i oppgaven så kan vi skrive summen av de tre tallene som [tex]n^2 + (n+1)^2 + (n+2)^2[/tex]. I oppgave a) så står det at denne summen skal være lik 365. Da har du med andre ord en ligning der n er ukjent. Har du løst en slik ligning før?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
casiofx82
Noether
Noether

Ja, jeg har gjort oppgaver der n er et ukjent tall, men ikke i i en slik sammenheng med dette oppsettet; da mer i form av Sn=a1*k^n-1/k-1=
og lignende oppgaver. Forstår ikke helt hvordan jeg skal gå fram her tho :s
Vektormannen
Euler
Euler

Tenk litt over det som står da, summen av tre etterfølgende kvadrattall skal være 365. Vi vet ikke hva noen av tallene, så vi kaller like godt det første for [tex]n[/tex]. Vi kan såklart kalle det x eller noe sånt. Men uansett, da blir det neste tallet [tex]n+1[/tex], og det etter der blir [tex]n+2[/tex]. Summen av hvert av disse i andre blir som sagt [tex]n^2 + (n+1)^2 + (n+2)^2[/tex], og denne summen skal være lik 365. Sagt mer matematisk: [tex]n^2 + (n+1)^2 + (n+2)^2 = 365[/tex]. En slik ligning har du sikkert løst mange ganger før? Du behandler ikke n på noen annen måte enn du ville gjort om det sto x der.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
casiofx82
Noether
Noether

Nei, jeg forstår ikke hvordan jeg skal gå fram, er veldig svak i å trekke linjer i matematikk, matematikk er ulogisk for meg, så hvis du kunne forklart første steg kan det godt vær jeg forstår resten av oppgaven da, men ikke slik jeg ser det nå. :s
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Stykket over kan betraktes som en andregradslikning. Løs for y
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply