I en fotballdivisjon er det 14 lag. Alle lagene spiller to ganger mot samme lag (hjemme og borte) i løpet av en sesong.
a) Lagene spiller en kamp hver i en serierunde. Hvor mange serierunder blir det i en sesong?
Hva er en serierunde? Og hvordan går jeg frem?
Uordnet utvalg, R1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
lag nr 14 spiller mot 13 lag. lag nr. 13 spiller mot 12 lag, osv;mikki155 wrote:Jeg er virkelig ikke sikker. Det eneste svaret jeg får er 28.
[tex]13+12+11+...1=\frac{13*(13+1)}{2}[/tex]
da har de spilt hjemmekamper. husk også bortekampene,
så er vi ferdig...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Har ALDRI sett det systemet der før, så var kanskje ikke så rart at jeg ikke fikk noe fornuftig ut av hintet ditt. Søkte det opp, og det heter divergent rekke?
Forresten er du på b oppgaven, ikke a. Det er den jeg trenger hjelp til (først hvert fall). Vi skulle ikke finne hvor mange seriekamper det blir, men antall serierunder i en sesong. Si ifra hvis jeg tar feil, eller har oversett noe.
Forresten er du på b oppgaven, ikke a. Det er den jeg trenger hjelp til (først hvert fall). Vi skulle ikke finne hvor mange seriekamper det blir, men antall serierunder i en sesong. Si ifra hvis jeg tar feil, eller har oversett noe.
jeg har svart på det oppgava etterspør, nemlig:
Hvor mange serierunder blir det i en sesong?
Hvor mange serierunder blir det i en sesong?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Hva er en serierunde?
Hater virkelig fotball xP
Med formelen får du
[tex]\frac {13 \cdot (13+1)}{2} = 91[/tex]
Altså 91 seriekamper (hjemmekamper f. eks.), og så blir det bortekampene: [tex]91 \cdot 2 = 182[/tex]
Hvor er serierundene? Er det det du skrev først, altså:
14 mot 13 = 1 kamp
13 mot 12 = 1 kamp
...
2 mot 1 = 1 kamp
Som oppsumert blir 13, og siden de spiller mot to lag hver blir det [tex]13 \cdot 2 = 26[/tex] ?
Eller er jeg på jordet?
Hater virkelig fotball xP
Med formelen får du
[tex]\frac {13 \cdot (13+1)}{2} = 91[/tex]
Altså 91 seriekamper (hjemmekamper f. eks.), og så blir det bortekampene: [tex]91 \cdot 2 = 182[/tex]
Hvor er serierundene? Er det det du skrev først, altså:
14 mot 13 = 1 kamp
13 mot 12 = 1 kamp
...
2 mot 1 = 1 kamp
Som oppsumert blir 13, og siden de spiller mot to lag hver blir det [tex]13 \cdot 2 = 26[/tex] ?
Eller er jeg på jordet?