Jeg sliter litt med noen likningsett som gir forskjellig svar avhengig av hvilken av de 3 likningene jeg begynner med, el hvem av de ukjente jeg løser i forhold til.
Skal det ikke i utgangspunktet gi samme svar uansett hvor og hvordan man begynner?
Spm om likningssett 3 ukjente
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jo, det stemmer at det ikke spiller noen rolle hvor du starter. Du skal kunne få det samme svaret uansett, så lenge du gjør alt riktig.
Men vær oppmerksom på at to forskjellige svar kan være helt like, men se forskjellig ut.
Se for eksempel på denne likninga:
[tex]2x+6y+4z=8[/tex]
Den kan også skrives som:
[tex]x+3y+2z=4[/tex]
Så selv om svarene dine ser forskjellige ut, så kan det være at du har skrevet det samme svaret, men på to forskjellige måter.
EDIT: Skriveleif
Men vær oppmerksom på at to forskjellige svar kan være helt like, men se forskjellig ut.
Se for eksempel på denne likninga:
[tex]2x+6y+4z=8[/tex]
Den kan også skrives som:
[tex]x+3y+2z=4[/tex]
Så selv om svarene dine ser forskjellige ut, så kan det være at du har skrevet det samme svaret, men på to forskjellige måter.
EDIT: Skriveleif

Last edited by Aleks855 on 30/10-2011 11:58, edited 1 time in total.
-
- Fibonacci
Nå har vel du bomma litt alex? Se over regningen din du =)
Men ja en likning med tre ukjente kan bli sett på som tre plan eller papirark, som skjærer hverandre i ett punkt. Uten å se regningen din, så er det vanskelig å se hvor du har regnet feil.
Men et linært likningsett vil alltid, enten ha en, null eller uendelig antall løsnigner.
Så det spiller ingen rolle hvilke likninger en begynner. Med
Men ja en likning med tre ukjente kan bli sett på som tre plan eller papirark, som skjærer hverandre i ett punkt. Uten å se regningen din, så er det vanskelig å se hvor du har regnet feil.
Men et linært likningsett vil alltid, enten ha en, null eller uendelig antall løsnigner.
Så det spiller ingen rolle hvilke likninger en begynner. Med
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk