Oppgaven:
Gitt det bestemte integralet [tex]$$\int\limits_0^1 {\ln \left( {1 + x + {x^2}} \right)\,{\rm{d}}x} $$[/tex]
a) Finn en tilnærmet verdi for integralet ved å bruke Simpsons formel med [tex]$$2n = 4.$$[/tex]
b) Vis ved hjelp av derivasjonstesten at [tex]$$\int {\ln \left( {1 + x + {x^2}} \right)\,{\rm{d}}x} = \left( {x + {1 \over 2}} \right)\,\ln \left( {1 + x + {x^2}} \right) - 2x + \sqrt 3 \,\arctan {{2x + 1} \over {\sqrt 3 }} + C$$[/tex]
c) Sammenlign den korrekte verdien av integralet med den tilnærmete verdien du fant i a)
Løsningsforslag:
a)
Det eneste jeg syntes kan være vanskelig med Simpsonsformel er oppdelingen. Menes det her at: [tex]$$\Delta X = {{1 - 0} \over 4} = {1 \over 4}$$[/tex]
b)
Her er det "bare" å løse følgende:
[tex]$${\left( {\left( {x + {1 \over 2}} \right)\,\ln \left( {1 + x + {x^2}} \right) - 2x + \sqrt 3 \,\arctan {{2x + 1} \over {\sqrt 3 }} + C} \right)^\prime } = \int {\ln \left( {1 + x + {x^2}} \right)\,{\rm{d}}x} $$[/tex]
c)
Sammenlign, evt finne prosentforskjellen og gi en kommentar.
Integral, Simpsonsformel, derivasjon
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
a) Jeg er litt usikker (av samme grunn som deg) når de skriver 2n = 4. Hvis det med n menes antall oppdelinger så står det jo strengt tatt at n = 2 (dvs. at [tex]\Delta x = 1/2[/tex].) Det blir i såfall en ganske grov tilnærming.
b) Du skal ikke vise at den deriverte blir lik integralet, men at den blir lik integranden i integralet. Slurvefeil fra din side antar jeg?
c) Som du sier, sammenlign de to, f.eks. ved å oppgi prosentvis feil.
b) Du skal ikke vise at den deriverte blir lik integralet, men at den blir lik integranden i integralet. Slurvefeil fra din side antar jeg?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Flott! Skal se nærmere på deloppgave b) og gi deg en tilbakemelding. Det skulle bare mangle.Vektormannen wrote:a) Jeg er litt usikker (av samme grunn som deg) når de skriver 2n = 4. Hvis det med n menes antall oppdelinger så står det jo strengt tatt at n = 2 (dvs. at [tex]\Delta x = 1/2[/tex].) Det blir i såfall en ganske grov tilnærming.

Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Det stemmer det jeg har skrevet tidligere (har funnet frem til det i notatene mine). Det er sikkert derfor læreren min har skrevet = 4 også, for å presisere at jeg skal dele på 4.Vektormannen wrote:a) Jeg er litt usikker (av samme grunn som deg) når de skriver 2n = 4. Hvis det med n menes antall oppdelinger så står det jo strengt tatt at n = 2 (dvs. at [tex]\Delta x = 1/2[/tex].) Det blir i såfall en ganske grov tilnærming.
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
[tex]$$\int\limits_0^1 {\ln \left( {1 + x + {x^2}} \right)\,{\rm{d}}x} $$[/tex]
[tex]$$\Delta X = {{1 - 0} \over 4} = {1 \over 4}$$[/tex]
[tex]$$A \approx {1 \over {12}}\left( {\ln \left( {1 + 0 + {0^2}} \right) + 4\ln \left( {1 + {1 \over 4} + {{{1 \over 4}}^2}} \right) + 2\ln \left( {1 + {1 \over 2} + {{{1 \over 2}}^2}} \right) + 4\ln \left( {1 + {3 \over 4} + {{{3 \over 4}}^2}} \right) + \ln \left( {1 + 1 + {1^2}} \right)} \right)$$[/tex]
[tex]$$A \approx 0.4959...$$[/tex]
http://www.wolframalpha.com/input/?i=%2 ... 2%29%29%29 (kopier hele linken)
Jeg har gått over utregningen flere ganger og mener på at den skal være korrekt! (har kryssjekket med en annen oppgave)
Grunnen til at jeg reagerer er at:
[tex]$$\int\limits_0^1 {\ln \left( {1 + x + {x^2}} \right)\,{\rm{d}}x} \approx 0.5548$$[/tex]
http://www.wolframalpha.com/input/?i=In ... rom+0+to+1 (kopier hele linken)
Det er kanskje meningen at Simpsons metode ikke alltid skal fungere 100%, i boken står det at "Vi bruker Simpsons metode som en illustrasjon"...
[tex]$$A \approx {1 \over {12}}\left( {\ln \left( {1 + 0 + {0^2}} \right) + 4\ln \left( {1 + {1 \over 4} + {{{1 \over 4}}^2}} \right) + 2\ln \left( {1 + {1 \over 2} + {{{1 \over 2}}^2}} \right) + 4\ln \left( {1 + {3 \over 4} + {{{3 \over 4}}^2}} \right) + \ln \left( {1 + 1 + {1^2}} \right)} \right)$$[/tex]
[tex]$$A \approx 0.4959...$$[/tex]
http://www.wolframalpha.com/input/?i=%2 ... 2%29%29%29 (kopier hele linken)
Jeg har gått over utregningen flere ganger og mener på at den skal være korrekt! (har kryssjekket med en annen oppgave)
Grunnen til at jeg reagerer er at:
[tex]$$\int\limits_0^1 {\ln \left( {1 + x + {x^2}} \right)\,{\rm{d}}x} \approx 0.5548$$[/tex]
http://www.wolframalpha.com/input/?i=In ... rom+0+to+1 (kopier hele linken)
Det er kanskje meningen at Simpsons metode ikke alltid skal fungere 100%, i boken står det at "Vi bruker Simpsons metode som en illustrasjon"...

Bygg.ing @ Hib - 2 året.
-
- Grothendieck
Simpsons metode gir jo bare en tilnærmet verdi...
Skal være riktig slik du gjør det... så vidt jeg kan se
Se evt. http://ansatte.uit.no/bda006/MatteNotat ... rasjon.pdf bla ned til side 4.
Når vi lager andregradsfunksjon mellom punkter på en graf kan vi jo få en relativt dårlig tilnærming også...
Se evt. http://ansatte.uit.no/bda006/MatteNotat ... rasjon.pdf bla ned til side 4.
Når vi lager andregradsfunksjon mellom punkter på en graf kan vi jo få en relativt dårlig tilnærming også...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
eller
Det er godt du syntes det så riktig ut, for det er det også! (kalkulator feil-tast tenker jeg)mstud wrote:Simpsons metode gir jo bare en tilnærmet verdi...

[tex]$$A \approx 0.554907$$[/tex]
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
-
- Grothendieck
Flott! Da er den grei...Razzy wrote:Det er godt du syntes det så riktig ut, for det er det også! (kalkulator feil-tast tenker jeg)mstud wrote:Simpsons metode gir jo bare en tilnærmet verdi...
[tex]$$A \approx 0.554907$$[/tex]
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
eller
eller
-
- Grothendieck
leapRazzy wrote:one small step for mstud is a giant leep for Razzymstud wrote:Flott! Da er den grei...

Interesting indeed !!!

eller
eller