Trenger program til å føre mattenotater

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
foozle
Cantor
Cantor
Innlegg: 100
Registrert: 23/05-2008 09:57

Hei!
Jeg skal føre mattenotatene mine over på pc, for å få lagret de oversikt samt danne en bedre oversikt før eksamen. Det er veldig tungvint å bruke Microsoft Word til dette, ettersom det er mange formler ovs som skal føres. Har dere et program å anbefale?
gt
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 23/10-2011 13:20

OpenOffice Writer har mye bedre formelredigering enn Word, den har mindre brukerterskel enn LaTex, og går raskere å bruke enn Word når du har lært deg de viktigste kommandoene. OpenOffice er dessuten gratis programvare.

Personlig synes jeg det er for tungvint å skrive matematikk på data dersom jeg bare skal ha det til eget bruk, da holder jeg meg til de gode, gamle, håndskrevne notatene.
---- gt ----
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

MathType er veldig kjekt å bruke sammen med Word, bare klippe og lime formlene inn i Word. Går ganske fort å lære seg og.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

På lang sikt mener jeg det lønner seg å lære seg LaTeX uansett, og det er ubestridelig det peneste alternativet. Det kan by på litt frustrasjon i begynnelsen, men er verdt strevet til slutt.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Jeg vil påstå det er bortkastet tid å sitte å skrive inn notater i enten Word eller LaTeX. HVis målet ditt er å lære pensum best mulig før eksamen så burde du heller bruke den tiden på å lese over en gang til og heller sørge for å ha en god organisering med notater i permer (da er det strengt tatt bare å rive arkene ut av kladdeboka og legge de inn i f.eks en ringperm).
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis du sitter i en forelesning og skal ta notater i LaTeX, så vil jeg si du har overvurdert din egen evne.

Jeg bruker laptop og tegnebrett. Save paper, save the forest, save the world. Og lagrer notater i Dropbox. Livin' the good life!
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Nå skal det sies at jeg har klart å ta notater i latex.

Da skrev jeg så ørene flagret, men det gikk. Ble pent og, men ikke noe jeg anbefaler.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Nebuchadnezzar skrev:Nå skal det sies at jeg har klart å ta notater i latex.

Da skrev jeg så ørene flagret, men det gikk. Ble pent og, men ikke noe jeg anbefaler.
Å ta notater i Ex.phil teller ikke!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

TALLTEORI
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Prøv lineær algebra. :wink:
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Skriver øvingene mine der, i latex. Er noe drit ja :p
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar