Vektormannen wrote:Problemet her er at du har et uttrykk som avhenger av både x og y. Du kan bruke formlikheten til å eliminere en av variablene! Enklest er det å "bli kvitt" x. Du har jo at [tex]x = \frac{3y}{y-10}[/tex], ikke sant? Så det gir deg at [tex]s^2 = x^2 + y^2 = \left(\frac{3y}{y-10}\right)^2 + y^2[/tex]. Nå har du en funksjon som gir deg lengden av broen, kun uttrykt ved avstanden y langs bakken. Er resten greit da?
Kjempeflott, det var jo ikke så hakkanes gale det jeg skrev da!
[tex]$${s^2} = {\left( {{{3y} \over {y - 10}}} \right)^2} + {y^2}$$[/tex]
[tex]$$s = \sqrt {{{\left( {{{3y} \over {y - 10}}} \right)}^2} + {y^2}} $$[/tex]
Vil påpeke før jeg begynner å derivere, at jeg
ikke trenger å bruke implisitt derivasjon, fordi jeg kun har en variabel. Vi betrakter y som det skulle stått x.
[tex]$$u = {\left( {{{3y} \over {y - 10}}} \right)^2} + {y^2}$$[/tex]
[tex]$$u^\prime = 2\left( {{{3y} \over {y - 10}}} \right) \cdot \left( { - {{180y} \over {{{\left( {y - 10} \right)}^2}}}} \right) + 2y$$[/tex]
[tex]$$s^\prime = \sqrt u \Rightarrow {1 \over {2\sqrt u }} \cdot u^\prime$$[/tex]
[tex]$$s^\prime = \frac{1}{2\sqrt{\left ( \frac{3y}{y-10} \right )^{2}+y^{2}}} \cdot 2\left( {{{3y} \over {y - 10}}} \right) \cdot \left( { - {{180y} \over {{{\left( {y - 10} \right)}^2}}}} \right) + 2y$$[/tex]
Det er ikke ofte jeg henger fast lengre, men tror jeg gjør det nå. Aner at kjernen jeg har valgt har enda flere kjerner? Jeg tok bare med en....