Anvendelse av derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Perfekt!

Et siste spørsmål så sier vi AMEN til denne oppgaven:

Siden vi kunne se bort ifra løsningen y=0 (det gav ugyldig brøk)
Trenger vi her å vise at dette er et T.P eller B.P?

Jeg tenker slik at vi nå har funnet en verdi (det var kun en tilgjengelig) og denne verdien er akkurat den vi leter etter, fordi vi i funksjonen til å begynne med hadde med alle de "ønskene"/kravene vi trengte.

Uansett, det skal ikke være nødvendig å drøfte i et fortegnsskjema; det hadde kanskje vist oss at dette var et B.P.?

EDIT:

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%2 ... 2%29%5D%29

Grafen til den deriverte viser ikke det ene eller det andre, bare skjæring med x-akse
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

[tex]$$s\left( {\root 3 \of {90} + 10} \right) = \sqrt {{{9{{\left( {\root 3 \of {90} + 10} \right)}^2}} \over {{{\left( {\root 3 \of {90} + 10 - 10} \right)}^2}}} + {{\left( {\root 3 \of {90} + 10} \right)}^2}} $$[/tex]

Her er det ikke så mye annet vi kan gjøre enn å slå det inn på kalkulator? Altså får ikke omskrevet dette til noe særlig penere?

(fikk ikke jeg til hvertfall) :)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Janhaa wrote:
Nebuchadnezzar wrote:Ser riktig ut det dere har gjort, kladda litt på siden her. Fasiten tar feil, antakeligvis så skal det stå 2 og ikke 21 der. Litten trykkleif mtp1
Ser ut som
[tex]L = \sqrt{109+3\cdot90^{2/3}+30\cdot 90^{1/3} }[/tex]
når [tex]y = \sqrt[3]{90} + 10[/tex]
[tex]L = \sqrt{109+3\cdot90^{2/3}+30\cdot 90^{1/3}}=\approx 17,4[/tex]

som jeg fikk i farta i går... :o
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Nebuchadnezzar wrote:
Janhaa wrote:
Nebuchadnezzar wrote:Ser riktig ut det dere har gjort, kladda litt på siden her. Fasiten tar feil, antakeligvis så skal det stå 2 og ikke 21 der. Litten trykkleif mtp1
Ser ut som
[tex]L = \sqrt{109+3\cdot90^{2/3}+30\cdot 90^{1/3} }[/tex]
når [tex]y = \sqrt[3]{90} + 10[/tex]
[tex]L = \sqrt{109+3\cdot90^{2/3}+30\cdot 90^{1/3}}=\approx 17,4[/tex]

som jeg fikk i farta i går... :o
AMEN! :)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

En liten ting å være oppmerksom på når man løser oppgaver som disse:

Det fins ofte flere veier til løsningen!

Jeg viste oppgaven til noen medelever idag, og de hadde løst oppgaven (som visstnok foreleseren hadde skrevet i et tidligere eksempel) at man kan løse den slik:

Image

[tex]$$\sin \alpha = {3 \over {{l_1}}} \Rightarrow {l_1} = {3 \over {\sin \alpha }}$$[/tex]

[tex]$$\cos \alpha = {{10} \over {{l_2}}} \Rightarrow {l_2} = {{10} \over {\cos \alpha }}$$[/tex]

[tex]$$l = {l_1} + {l_2}$$[/tex]

[tex]$$l = {3 \over {\sin \alpha }} + {{10} \over {\cos \alpha }}$$[/tex]

Dette uttrykket kan vi derivere osv, akkurat som det andre (og det gir visst litt penere utregning)

MEN, jeg er sta jeg vil bruke den jeg har brukt så lang tid på, jeg vil skille meg ut fra de 100 andre elevene i klassen :P
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

løsninga der minner meg om den "berømte stigen" som skal bæres gjennom en korridor, via et 90 graders hjørne...

men, vi er nok klar over er der er flere veier til Rom ja...

løsninga våres over er grei den, om noe omstendelig da...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Razzy wrote:En liten ting å være oppmerksom på når man løser oppgaver som disse:

Det fins ofte flere veier til løsningen!

Jeg viste oppgaven til noen medelever idag, og de hadde løst oppgaven (som visstnok foreleseren hadde skrevet i et tidligere eksempel) at man kan løse den slik:

Image

[tex]$$\sin \alpha = {3 \over {{l_1}}} \Rightarrow {l_1} = {3 \over {\sin \alpha }}$$[/tex]

[tex]$$\cos \alpha = {{10} \over {{l_2}}} \Rightarrow {l_2} = {{10} \over {\cos \alpha }}$$[/tex]

[tex]$$l = {l_1} + {l_2}$$[/tex]

[tex]$$l = {3 \over {\sin \alpha }} + {{10} \over {\cos \alpha }}$$[/tex]

Dette uttrykket kan vi derivere osv, akkurat som det andre (og det gir visst litt penere utregning)

MEN, jeg er sta jeg vil bruke den jeg har brukt så lang tid på, jeg vil skille meg ut fra de 100 andre elevene i klassen :P
Og det kan jo være greit å ha en annen løsning enn 100 andre, så vil ingen lure på om du har skrevet av noen... :) Greit å være sta så sant man har rett :wink:
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
drgz
Fermat
Fermat

Bør alltid ha i bakhodet at det er mange veier til rum og cola.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

[tex]$$L = {3 \over {\sin \alpha }} + {{10} \over {\cos \alpha }}$$[/tex]

[tex]$$L^\prime = {{10\sin \alpha } \over {{{\left( {\cos \alpha } \right)}^2}}} - {{3\cos \alpha } \over {{{\left( {\sin \alpha } \right)}^2}}} = 0$$[/tex]

[tex]$$\underline {L^\prime = {{10{{\left( {\sin \alpha } \right)}^3} - 3\cos \alpha } \over {{{\left( {\sin \alpha } \right)}^2}{{\left( {\cos \alpha } \right)}^2}}} = 0} $$[/tex]

[tex]$$L^\prime = 0$$[/tex]

[tex]$$10{\left( {\sin \alpha } \right)^3} - 3\cos \alpha = 0\;\;\left| { \cdot {1 \over {\cos \alpha }}} \right.\;\;\;\;\;\;\;\underline {\alpha \succ 0} $$[/tex]

[tex]$$10{{{{\left( {\sin \alpha } \right)}^3}} \over {\cos \alpha }} = 3$$[/tex]

[tex]$${\left( {\sin \alpha } \right)^3} = {3 \over {10}}$$[/tex]

[tex]$$\sin \alpha = {\sqrt[3]{\frac{3}{10}}} $$[/tex]

[tex]$$\alpha = {\sin ^{ - 1}}\left( {{\sqrt[3]{\frac{3}{10}}} } \right) \approx Ans$$[/tex]

[tex]$$L = {3 \over {\sin \left( {Ans} \right)}} + {{10} \over {\cos \left( {Ans} \right)}} \approx \underline {17,6\;m} $$[/tex]

Kommentar: Enige folkens? Var en liten forskjell på hva jeg kom frem til i forrige oppgave, men det var veldig lite. :)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply