Følgende likning skal rekke reduseres vha. matrise:
x1 - tx2 = 2
tx1- 4x2 = 6-t
Fasiten sier følgende:
1 0 ((4-t)/(t+2))
0 1 -(3/(t+2))
Hvordan kommer de frem dette?
Jeg tenker spesielt på hvordan de kommer frem til ((4-t)/(t+2)), dette burde være enkel algebra, men jeg får det ikke til..
Rekkereduksjon av 2 likninger i matrise
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
kansje du kan formulere det litt anerledels jeg skjønner vertfall ikke noe av det. du må først gjøre om likningen til en matrise... og hva er egenltig x her er det gangetegnBjarneH wrote:Følgende likning skal rekke reduseres vha. matrise:
x1 - tx2 = 2
tx1- 4x2 = 6-t
Fasiten sier følgende:
1 0 ((4-t)/(t+2))
0 1 -(3/(t+2))
Jeg tenker spesielt på hvordan de kommer frem til ((4-t)/(t+2)), dette burde være enkel algebra, men jeg får det ikke til..

-
- Euler
Det du gjør er enkelt og greit å benytte Gauss-Jordan helt til du har fått 1 langs diagonalen og 0 over og under. Første steg blir f.eks. å få 0 i første kolonne i andre rad. Da ser vi at vi kan gange øverste rad med t og trekke fra nederste. Hvor langt har du komt med dette før det stopper opp?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Denne posten kan slettes. Jeg fant det ut selv vha. determinanten i stedet for å benytte rekkereduksjon slik som fasiten gjorde.xly6ak wrote:kansje du kan formulere det litt anerledels jeg skjønner vertfall ikke noe av det. du må først gjøre om likningen til en matrise... og hva er egenltig x her er det gangetegnBjarneH wrote:Følgende likning skal rekke reduseres vha. matrise:
x1 - tx2 = 2
tx1- 4x2 = 6-t
Fasiten sier følgende:
1 0 ((4-t)/(t+2))
0 1 -(3/(t+2))
xly6ak; x1 er x1, ikke *
Altså på matriseform:
1, -t, 2
t, -4, 6-t