ln?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
YD
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 15
Joined: 27/11-2011 20:29

Hei, jeg lurer på om noen kan vise meg fremgangsmåten til å løse en oppgave som dette:

x^1/4 - 3 = 1 og y^1/5 + 2 = 5

Svaret jeg fikk på x er lik 4, hvis det er riktig. Har ikke peiling på y. Skal man bruke logaritmer? Det jeg gjorde på x er å kvadrere bare. Vet ikke om et er riktig.

Btw, x er kun opphøyd med 1/4, ikke -3. Samme med y, kun brøken, ikke tallet.

Takk på forhånd for svar!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

[tex]y^{\frac{1}{5} } + 2 = 5 [/tex]

[tex]y^{\frac{1}{5} } = 3 [/tex]

[tex]\left( y^{\frac{1}{5} } \right)^5 = 3^5 [/tex]

[tex]\left( y^{(\frac{1}{5}) \cdot 5} \right) = 3^5 [/tex]

[tex]y = 243 [/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
YD
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 15
Joined: 27/11-2011 20:29

Potensregning... Nice! Hvorfor tenkte jeg ikke på det... Takk for svar!!
Post Reply