Hvordan lage regnskap for fremtiden.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Warda
Cauchy
Cauchy

Hei!

Jeg går første år på universitetet og dette blir min første prosjekt der jeg skal budsjettere et regnskap for en bedrift. Har prøvd å være litt ´´logisk´´og regne meg frem til ting- men føler at det ikke helt stemmer.. Jeg håper virkelig på noen gode innspill til hvordan jeg kan gå frem.

Her er regnskapet; for Trimtex:
http://www.proff.no/regnskap/trimtex-sp ... /Z0I40MY8/
(Bare kopier helt til over det blå til - MYB.)

Opplysninger vi får fra Caseteksten vår er:

I 2010 nådde de en omsetning på 50 mill kr. Om fem år (2016) er målet å oppnå det dobbelte; 100 mill kr. Bruttofortjenesten (Vareinntekter - Varekostnader)/(Vareinntekter) var på 50% i 2010. Da regner jeg vel med at de ønsker å holde seg på minst 50% i BF årene fremover?
Dessuten kalkulerte de omsetningen for 2011 på 59,5 mill kr. Hvis eks inntekten hvert år øker med 9,5 mill vil de få 105 mill i 2016 hvilket er mer enn målet. Ingen tjener heller like stort.

Litt extra info: De bruker mye kostnader på personlig selgere (13,5 mill på 30 selgere) og lite på PR. Fremtiden blir å stille strengere krav til sponsorobjekter i forhold til deltagelse på PR-siden og de vil jobbe mer aktivt for å optimalisere effekten av pengene som brukes på sponsing. Det skal vel være lov å foreslå hva slags kostnader de bør ha mindre av og samtidig tjene godt.

Hvordan kan jeg, utifra disse opplysningene anta rimelige inntekter og kostnader, og samtidig holde meg over 50% i bruttofortjeneste?

Det er sikkert irriterende lett, men ser ikke helt lyset her.
Er kjempespent på tilbakemelding fra dere. Vil så gjerne lære dette :)

Takk på forhånd!
Post Reply